Voor het behoud van het Emile Verhaerenmuseum.

affiche_3.jpg

Voor het behoud van het Emile Verhaerenmuseum

Het Emile Verhaerenmuseum, gelegen in Sint-Amands aan de Schelde, is gewijd aan een van de meest markante figuren uit de Europese literatuur van de jaren 1900: Emile Verhaeren, een Franstalige Vlaming, een dichter van grote allure, bevriend met figuren als Stefan Zweig, Rainer Maria Rilke en André Gide. Precies dit museum, dat regelmatig in de pers komt met spraakmakende tentoonstellingen, komt in het gedrang door de plannen van de gemeente Puurs-Sint-Amands om het museum te laten opgaan in een “Belevingscentrum voor Water en Woord”. Wij steunen dan ook voluit de oproep voor het behoud van een volwaardig Emile Verhaerenmuseum dat de middelen krijgt om zijn functies op een behoorlijke wijze in te vullen

Pour le maintien du Musée Émile Verhaeren

Le Musée Émile Verhaeren, situé à Sint-Amands sur l'Escaut, est dédié à l'une des figures les plus marquantes de la littérature européenne des années 1900 : Émile Verhaeren, écrivain flamand de langue française, poète de grande envergure, ami de personnalités telles que Stefan Zweig, Rainer Maria Rilke et André Gide. Or, c’est précisément ce musée, dont les médias se font régulièrement l’écho du haut niveau des expositions, qui est menacé par le projet de la commune de Puurs-Sint-Amands de fusionner le musée avec un « Centre d’Expérience de l’Eau et de la Parole ». Ce musée mérite mieux. C’est pourquoi nous soutenons pleinement l’appel au maintien d’un Musée Émile Verhaeren à part entière, doté des moyens nécessaires pour remplir correctement ses fonctions.

To maintain the Emile Verhaeren Museum

To The Emile Verhaeren Museum, located in Sint-Amands on the Scheldt, is dedicated to one of the most outstanding figures in European literature of the 1900s: Emile Verhaeren, a Flemish author who wrote in French, a poet of great stature, friends with figures such as Stefan Zweig, Rainer Maria Rilke and André Gide. This museum, which the press regularly compliments for its high-profile exhibitions, is presently in jeopardy due to the plans of the municipality of Puurs-Sint-Amands to merge the museum into a « Experience Centre for Water and Word ». This museum deserves better. We therefore fully support the call for the preservation of a fully-fledged Emile Verhaeren Museum that is given the resources to properly fulfil its functions.