Thor - teckel doodgereden op zebrapad - aangelijnd

Voetgangers die zich op een zebrapad bevinden, hebben voorrang op andere weggebruikers en bestuurders moeten een zebrapad met matige snelheid naderen (art. 40.4.2° Wegcode). Een autobestuurder moet tijdig kunnen stoppen om een aanrijding te vermijden (art. 10.1.1° & 10.1.3° Wegcode). De chauffeur heeft een inbreuk begaan op de zorgvuldigheidsnorm (art. 1382 oud B.W.) door onvoldoende oplettendheid. Maar dit geldt alleen voor voetgangers of voorwerpen. Een hond dat aangelijnd is , heeft geen rechten. Zonder PV is het haar woord tegenover het mijne.

Ik eis dat er verandering komt in deze wetgeving, dat een hond dat aangelijnd is en op het zebrapad oversteekt met zijn baasje, dat deze dezelfde rechten heeft als de voetgangers op het zebrapad. Ik wil dat dhr Weyts (Minister van Dierenwelzijn) een tekst voor een nieuw decreet op de Vlaamse regering voorstelt. Als er een PV wordt opgesteld, kan de chauffeur, het gebeuren niet veranderen in haar voordeel. Een hond aan de lijbaan is altijd voorzienbaar, zelfs 2 meter verder.(zogezegd)

Door te ondertekenen, machtig ik Romy Sonia om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.