The Good Food Agenda 2030

Nog steeds hebben bijna één miljard mensen honger. Tegelijkertijd is overconsumptie wereldwijd een groeiend probleem en kampen veel landen met de gezondheidsgevolgen van zowel onder- als overvoeding. Daarnaast zijn voedselschandalen een te vaak voorkomend probleem. Om ons voedsel wereldwijd voldoende, veilig en voedzaam te maken op een eerlijke en duurzame manier zijn er tal van initiatieven. Er is op veel fronten vooruitgang geboekt. Maar dit zijn positieve uitzonderingen. De manier waarop voedsel op ons bord komt is lang niet altijd transparant, eerlijk en duurzaam. Miljoenen mensen die werken in de voedselproductie hebben te maken met uitbuiting, vervuiling, schaarste, onteigening, economische exploitatie en oneerlijke winstverdeling. De aarde en de voedselvoorziening staan onder steeds grotere druk. Een structurele herziening van het hele voedselsysteem is daarom hard nodig. Daarom moet er nu actie ondernomen worden zodat ….

… in 2030 deze doelen gerealiseerd zijn:

• Voor iedereen beschikbaar, betaalbaar, gezond en voldoende voedsel
  • Voor iedereen veilig en voedzaam eten
  • Wereldwijd een eerlijk en transparant voedselsysteem
  • Wereldwijd duurzame productie en consumptie
Wat moet er gebeuren?

Wij zijn ervan overtuigd dat we dit binnen één generatie kunnen bereiken. Dat vraagt van boeren, overheden, bedrijven, het maatschappelijk middenveld en consumenten om vandaag te beginnen met ingrijpende veranderingen. Daarvoor moeten we slimmer samenwerken, goede initiatieven uitbreiden en tot de norm verheffen. Samen kunnen we ervoor zorgen dat de weg die ons voedsel aflegt van boerderij tot bord transparant is en voldoende, veilig en gezond eten oplevert dat duurzaam en eerlijk is.

Wat gaan we doen?

We spreken alle betrokkenen aan op de manier waarop ons voedsel geproduceerd en verhandeld wordt. We vragen eerlijke informatie over ons voedsel. Door misstanden te bekritiseren en goede voorbeelden toe te juichen, positieve initiatieven te verbinden en mensen te inspireren. We bouwen aan een bottom-up beweging van producenten en consumenten, die kiezen voor een eerlijker en duurzamer voedselsysteem. We vragen overheden om maatregelen te nemen die een eerlijk, transparant voedselsysteem bevorderen en beschikking tot gezonde en veilige voeding promoten. We vragen producenten om duurzaam en fair te produceren. We ondersteunen initiatieven en producenten die op een innovatieve manier het verschil maken. We helpen consumenten een onderbouwde keuze te maken. Dat is cruciaal om de noodzakelijke veranderingen in het huidige voedselsysteem voor elkaar te krijgen.

Wereldwijd heeft iedereen recht op voldoende voedsel dat veilig en voedzaam is en dat op een faire, duurzame en transparante manier gemaakt is.

Wie zijn wij?

Fairfood, Youth Food Movement, foodwatch, The Hunger Project, Wemos en FIAN Nederland zetten zich samen in voor verbetering van het voedselsysteem voor ieder mens, wereldwijd. Ieder van ons heeft eigen kennis en ervaring en samen bestrijken we de gehele voedselketen.

Doet u ook mee? Dat kan door dit manifest te ondertekenen en te delen met anderen.