Stop sluiting brandweerpost Den Ilp!

De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW) is van plan de brandweerkazerne te sluiten. Het bestuur van de Veiligheidsregio besluit hier definitief over op 4 december aanstaande. En dat terwijl de gemeenteraad van Landsmeer hier tot nu toe geen zeggenschap in heeft gehad.

Onze burgemeester heeft haar best gedaan de sluiting te voorkomen, maar het lijkt erop dat het bestuur die oproep naast zich neerlegt.

We roepen de inwoners van Landsmeer, Den Ilp en Purmerland op tegen deze voorgenomen beslissing te protesteren. Zet uw handtekening en stop de sluiting!

De gemeenteraad van de gemeente Landsmeer komt zo snel mogelijk bij elkaar om over de sluiting te praten. Hoe meer mensen getekend hebben tegen de sluiting van onze kazerne in Den Ilp, hoe groter de kans is dat we misschien tóch de sluiting kunnen tegenhouden.

Waarom is de sluiting een slecht plan?

Aanrijtijden

De weg Purmerend–Landsmeer en vice versa bestaat uit vrij smalle rijstroken met heel veel autobeweging en fietsverkeer. Deze weg is vrij vaak versperd door landbouwvoertuigen, bouwbusjes en lossend/ladend vrachtverkeer. Daar komt bij dat met name in de spitsuren de weg vanuit Purmerend naar de dorpen fileverkeer vertoont en er geen ruimte is, met name bij de rotondes te Purmerend, om een uitwijkbeweging te maken.
Vanuit Landsmeer/Amsterdam Noord is de argumentatie vrijwel gelijjk; met name Landsmeer-dorp kent vele obstakels die de aanrijtijden zeer kunnen vertragen.

AED

De vrijwilligers van de Ilper brandweer zijn aangesloten bij de AED-organisatie en volledig bevoegd. Het is al enkele keren gebleken dat door hun snelle aanwezigheid mensenlevens gered zijn. De vrijwilligers van Brandweerkorps Den Ilp wonen en werken bijna allen dicht bij de kazerne zodat een snelle aanrijtijd gegarandeerd is. Bij sluiting van de post Den Ilp stoppen zeer waarschijnlijk veel van deze vrijwilligers met hun brandweertaken.

Branden
Het korps Den Ilp heeft in de afgelopen jaren een heel groot verschil kunnen maken bij grote calamiteiten. Zij zijn altijd als eerste ter plaatse en hebben door het vastberaden optreden mensenlevens kunnen redden. Ook zijn zij bij het vrij vaak voorkomende dierenleed snel op de plaats van het incident om ook dierenlevens te redden. Door de wegindeling van ons lintdorp vinden er vaak gecompliceerde verkeersongevallen plaats waarbij de snelle hulp en bijstand van onze Brandweer noodzakelijk gebleken is.

Sociaal
Het korps te Den Ilp maakt deel uit van een hechte dorpsgemeenschap. Burgers kunnen altijd rekenen op hulp en bijstand, zowel verkeerstechnisch, bij festiviteiten, als op EHBO-gebied e.d. Het verlies van deze vrijwilligers zal een dreun in de gemeenschap geven.