Red het bos op Campus Heymans!

----- Dit bos van 2700m² moet blijven! ------------------

De UGent wil een nieuwe studentenhome bouwen, deze keer op campus Heymans, op een plek waar, jawel, 2.700 m² bos staat! De aanvraag voor de omgevingsvergunning is lopende en bezwaar kan gratis ingediend worden tot 17 oktober. Meer info: zie onderaan.

Om de bezwaarschriften extra kracht bij te zetten, lanceren we deze petitie. Teken de petitie, toon je steun voor deze actie en hopelijk kan het bos blijven bestaan!

De feiten:

• Stuk voor stuk verliezen we de éne onverharde, groene ruimte na de andere: het bos op campus De Sterrehet buurtpark De Wei in wijk Nieuw Gent, het bos aan Flanders Expo, een stuk open natuur van de Wondelgemse Meersen, het Apostelbosje (niet ver van het zwembad Van Eyck), grote stukken bos in de Ebergiste De Deynestraat (voor dit en dit)... niet te vergeten alle groene zones die nog voor verharding bestemd zijn: diverse boszones op campus De Sterre,  campus Heymans, campus Proeftuin…. Het - houdt - niet - op.

• Nochtans gaat de Stad Gent met RUP 169 Groen Gent voor “een optimaal behoud en bescherming van de groengebieden” met het oog op een klimaatrobuuste stad.

• Daarnaast heeft de UGent, indiener van de aanvraag, een ‘Biodiversiteitsplan 2020-2030'.  De universiteit wilt het groen en de biodiversiteit op haar terreinen behouden en versterken. Om zo een voorbeeldfunctie te vervullen. De UGent gaat met deze boskap echter in tegen haar eigen doelstellingen.

• Het gerooide bos wordt níet gecompenseerd in Gent, maar in… Zottegem. Euh?

• Kleine bossen zijn belangrijk! Verhoudingsgewijs slaan kleine bossen zelfs meer koolstof op in de bodem dan grotere bossen. Dit zijn bevindingen van de UGent onderzoeksgroep Labo voor Bos en Natuur.
    De UGent negeert met de kap van dit postzegelbosje eveneens de eigen onderzoeksresultaten hierover

Overtuigd? Teken onze petitie.
... Het opgegeven e-mailadres wordt sowieso niet in de handtekeningenlijst getoond, maar gebruikt om je desgewenst op de hoogte te houden.
... Na het ondertekenen, krijg je een e-mail die je moet bevestigen. Dan telt jouw stem!

Wat kan je doen?

1. Teken de petitie en steun zo onze actie. Maak duidelijk dat het vernietigen van een 30-40-jarig oud bos niet zomaar kan. Dit heeft grote gevolgen voor de diverse ecosystemen, flora, fauna, de inwoners van de wijk en bij verlenging alle Gentenaars!

2. Verspreid! Deel de petitie: via Facebook, Hoppler of ander buurtnetwerk, mail, tijdens het praatje bij de slager of aan de schoolpoort…
    En volg onze Facebook-pagina.

3. Dien een bezwaarschrift in. Een petitie alleen heeft geen wettelijke kracht. Wil je echt je stem laten horen? Hier lees je hoe je dat precies doet! Hoe meer buren, Gentenaars en éénieder die dit ter harte gaat een bezwaarschrift indienen, hoe krachtiger onze campagne.

4. Woon je in de buurt en wil je meehelpen met het verzamelen van bezwaarschriften? Bekijk hiervoor de praktische informatie.

Media:

Boskap aan De Sterre en UZ lakmoesproef voor biodiversiteitsplan UGent (Apache, 30/09/2021)
UGent wil tweede nieuwe studentenhome bouwen, maar ook hier moet stukje groen weg (Nieuwsblad, 6/10/2021)
Na de Sterre nu ook bos aan het UZ bedreigd: “Moeten die studentenhomes echt hier gebouwd worden?" (PZC/HLN, 6/10/2021)
Van de Sterre tot Flanders Expo: deze vier Gentse bosjes dreigen gekapt te worden (PZC/HLN, 9/10/2021)

Meer informatie (beschikbaar tot 17 oktober)
Het omgevingsvergunningsdossier in het omgevingsloket (ref. OMV_2020030324)
Consultatie omgeving van Stad Gent (ref. OMV_2020030324)

Sfeerfoto's

242929492_10158557942259389_7683050484824742168_n.jpg

IMG_5023.JPG

IMG_5066.JPG

IMG_51081.JPG

IMG_6711.jpg

IMG_5037.JPG

IMG_5016.JPG

Heymans_flyer2.jpg

Door te ondertekenen, machtig ik Actiecomité Heymans om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.