peuterspeelzalenlangedijk

donderdag, 24 oktober 2013

KANSLOOS OPGROEIEN IN LANGEDIJK

Op vrijdag 18 oktober jl. is door de heer H. Beumer aan het bestuur van de Stichting Peuterspeelzalen Langedijk (SPL) meegedeeld dat de subsidie voor peuterspeelzalen per 1 januari 2015 stopt.  Deze mededeling staat lijnrecht tegenover wat is vermeld in de programmabegroting van 2014 (welke op 10 oktober aan de Raad is gestuurd) en door wethouder Westerkamp aan SPL is toegezegd. Te weten: per 2014 een bezuiniging van E. 25.000, in 2015 E 35.000 en 2016 E. 45.000 op onze subsidie.  Nu de door de heer Westerkamp gedane toezegging van de baan is, heeft het project ‘kansrijk opgroeien in Langedijk’ geen kans meer. Op deze toezegging van de wethouder was het fusieplan tussen peuterspeelzalen en kinderopvang  met als uiteindelijk doel een integraal kindcentrum gebaseerd.  Nu het subsidiebedrag per 2015 op 0 is gezet betekent dit dat de fusie niet doorgaat en de peuterspeelzalen geen bestaansrecht meer hebben.

Dit houdt in dat:
  • 260 kinderen kunnen geen gebruik meer maken van voorschoolse voorzieningen (VVE),
  • alle 25 medewerkers hun baan verliezen,
  • de specifieke kwaliteiten en kenmerken van dit werkveld eindigen.

Dit heeft grote gevolgen voor de doorgaande leerlijn van de kinderen. De samenleving zal weer geconfronteerd gaan worden met kinderen die met een achterstand aan het basisonderwijs zullen gaan beginnen. Peuters uit de risicogroepen komen thuis te zitten met grote gevolgen voor de ontwikkelingskansen van deze kinderen en de daarmee gepaard gaande problematiek binnen deze gezinnen. Naast de pijn op het terrein van inhoud en werkgelegenheid gaat de sluiting ook nog eens gepaard met zware financiële consequenties, welke SPL voor eigen rekening moet nemen. Gezien het feit dat er op 5 november binnen de raad nog wordt gesproken over het subsidie- en accommodatiebeleid verzoeken wij u onze problematische situatie ter discussie te stellen.
Wilt u nog een opmerking achterlaten naast u handtekening doe dit dan na het zetten van de handtekening bij opmerkingen.