Oplossen waterproblemen Ichtegem en omstreken

Beste buren,

In Ichtegem hebben we het laaste 1,5 jaar reeds 4x of meer zonder water gezeten, dit voornamelijk door leidingbreuken die telkens gemaakt worden, maar dan breekt de leiding weer op een andere plaats. Dit is al een paar jaar aan de gang volgens de buren rondom ons. De infrastructuur van de leidingen is oud en fragiel en nog in eternit buizen die ervoor zorgen dat we maximum druk van 2bar hebben en dus ook frequent zonder water zitten bij breuken.

De laatste grote breuk was op maandag 18/05 van 18h05 tot 's ochtends (ik heb om 23h nog geprobeerd zonder geluk). Ook merken we dat de kwaliteit van het water sinds deze breuk niet meer hetzelfde is als ervoor, velen klagen van wit/troebel water en dan heb je nog de waterdruk die 0,5 tot 2bar max is.

Omdat het meerdere mensen aangaat en omdat via de faceboekgroep "je zie van Ichtegem oa je.." toch wel redelijk veel klachten binnenkomen, dachten een aantal buren om een petitie te starten.

Waarom doen we dit ?

Dit is niet om verwijten te sturen naar de gemeente of de watergroep, dit is gewoon een noodkreet van buren naar de gemeente en naar de watergroep. Wij zitten allemaal ongeveer om de 4 maand dik in de miserie:  shampoo in je haar onder de douche staan zonder water, de aardappelen of rijst of pasta willen koken en geen water meer hebben. De kindjes niet in bad kunnen steken, etc ....

Graag hadden we samen met de gemeente en met de watergroep gekeken naar een mogelijk permanente oplossing, dit is niet gemakkelijk dat beseffen we ook, maar we hopen dat ons samenkomen gehoord wordt in de gemeente en bij de Watergroep.

Wat is een petitie ?

Het petitierecht is het recht van een burger of een groep burgers om bij officiële instanties als de regering of het parlement een verzoek in te dienen. Zo'n verzoek wordt een petitie of verzoekschrift genoemd.De petitie is een instrument voor burgers om volksvertegenwoordigers een signaal te geven dat hun handelen noodzakelijk is.Het petitierecht is in veel landen wettelijk vastgelegd.

Waarom ondertekenen ?

Als er meerdere mensen samen deze petitie ondertekenen dan is de gemeente verplicht om deze serieus te nemen en moeten ze hierop reageren. Of dat dit het probleem gaat oplossen is natuurlijk nog de vraag, maar het moet besproken worden, dus hoe meer mensen mee doen, hoe serieuzer de gemeente en de Watergroep dit moet bekijken.

De Petitie:

Wij hebben gekozen voor een online petitie, omdat deze in coronatijden makkelijkst en veiligst is. Dus bij deze vragen we u van te tekenen, in de hoop dat dit volledig kan opgelost worden en dat de problemen niet meer voorvallen. Dat we opnieuw volle 2,5bar minimum druk op het water hebben en dat het water opnieuw helder is ipv troebel-wit vandaag op 20 Mei 2020.

Buren van de Diksmuidebaan te Ichtegem

Buren Diksmuidebaan Ichtegem    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Buren Diksmuidebaan Ichtegem om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.