Heropenen van de internationale grenzen voor reünie met partners en familieleden

In maart besloten de lidstaten van de Europese Unie hun internationale grenzen te sluiten om de verspreiding van COVID-19 te voorkomen. Een belangrijke beslissing die genomen moest worden om de gezondheid van de burgers te beschermen.

Ondertussen bereiden overheden een veilige exitstrategie voor om hun land uit lockdown te halen, rekening houdend met verdere gezondheids- en veiligheidsmaatregelen. Mensen krijgen binnenkort de kans om hun familie en vrienden weer te zien. Stilaan groeit er opnieuw hoop...

Maar voor mensen die gescheiden zijn omdat hun familie of partner in een ander land woont, is de situatie niet echt geruststellend. De lidstaten willen de grenzen maandenlang voor buitenlanders gesloten houden. Er is geen plaats voor toeristische reizen in deze crisis omdat het virus zo meer zou kunnen verspreiden.

Wij, mensen met internationale families en partners, willen niet als ‘toeristen’ worden bestempeld. Onze intenties om de grenzen over te steken zijn niet bedoeld om te reizen. Herenigd worden met onze dierbaren is niet hetzelfde als reizen voor recreatieve of toeristische redenen.

De coronacrisis veroorzaakt moeilijke tijden voor iedereen. Ook voor ons is het psychologische welzijn en de nabijheid van onze dierbaren belangrijk.

Het is een recht dat wij ook herenigd kunnen worden met onze dierbaren! In de Universele verklaring van de Mensenrechten staat dat: (artikel 13) je het recht hebt om te gaan en te staan waar je wilt, in eigen land en in het buitenland, (artikel 16) je het recht hebt om te trouwen en een gezin te stichten met wie je wilt. Deze rechten ondersteunen ons streven naar een hereniging.

We roepen de Federale Raad en het Parlement van elk land op om de grenzen te openen voor een bezoek aan onze partners en familieleden.

We hopen dat we met deze petitie tot een overeenkomst kunnen komen, bijvoorbeeld zoals bij de opening van de grens tussen Oostenrijk en Duitsland(www.20min.ch/schweiz/news/story/Lockerung-fuer-Familien-13648239)

*Petitie tekst:

Het openen van internationale grenzen voor koppels en gezinnen die niet in hetzelfde land wonen, is een belangrijke zaak. Het zal de verspreiding van het virus NIET verhogen als:

1. De lidstaten nemen goede en effectieve maatregelen om ons als niet-toeristen de grenzen over te laten gaan in het belang van onze hereniging.

2.Er is een Europese samenwerking tussen de lidstaten en solidariteit.

3. We zijn allemaal verantwoordelijke burgers en weten hoe we met een heropening moeten omgaan.

Internationale liefde is ook een recht!

Bedankt voor de steun,

Alle mensen die gescheiden zijn door grenzen

All people who are seperated by borders    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik All people who are seperated by borders om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.