Neen tegen nieuw wetsvoorstel elektronische sigaret!

Wat?

Op 17 december 2019 is er een nieuw wetsvoorstel ingediend 'tot bescherming van de niet-rokers door de algemene verspreiding en aanvaarding van de e-sigaret tegen te gaan'. Indien deze wet zou worden goedgekeurd heeft dit verstrekkende gevolgen voor onze sector, met name:

- Neutrale verpakking voor alle e-sigaretten en e-liquids.
- Verbod voor het op de markt brengen van e-liquids met een kenmerkend aroma (enkel nog tabaksaroma's...).
- Uitstalverbod voor e-sigaretten
- Volledig reclameverbod

Op 14 en 21 januari zal er over dit wetsvoorstel een hoorzitting georganiseerd worden in het parlement om meer informatie in te winnen over e-sigaretten. Op basis van deze informatie zal de overheid verdere wetgevingen opstellen.

Wegens de aankomende hoorzittingen willen we jullie om hulp vragen. Het is van uiterst belang dat we onze stem laten horen en als sector (Fabrikanten, groothandelaars, vapeshops & klanten) een eenduidig standpunt innemen. Er is immers een wereld van verschil tussen de klassieke tabak-sigaret en de e-sigaret. Er is wetenschappelijke consensus over het feit dat de e-sigaret:

- Minder schadelijk is dan de klassieke sigaret.
- Geen tabak verbrandt.
- Jongeren niet aanzet tot roken.
- Wordt aanzien als het rookstopmiddel bij uitstek.

Wat kan u nog extra doen?

Vapeshops:

- Teken deze petitie en deel deze zo veel als mogelijk onder je klanten.
- Informeer jouw burgemeester en/of schepenen over de e-sigaret. Vergeet ook zeker niet te vermelden dat jouw shop al verschillende mensen in jouw gemeente heeft geholpen naar een succesvolle rookstop, dat jij jobs creëert, ... .
- Zet een petitie op in jouw shop en overhandig deze aan jouw lokale bestuur.

Gebruikers:

- Teken deze petitie en deel deze zoveel als mogelijk onder mede-dampers.
- Informeer jouw burgemeester en/of schepenen over de e-sigaret. Gebruik de (onderaan in deze mail) beschikbare documenten.

Door te ondertekenen, machtig ik Vapobel om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw telefoonnummer niet openbaar online weergeven.