NEEN tegen nieuwe verkaveling Bruelenhof Tisselt (Willebroek)

Beste buurtbewoners,

Sinds 22 Februari 2024 loopt een openbaar onderzoek onder OMV_2023160245 (omgevingsloket) n.a.v. een aanvraag tot bijstelling van verkaveling.

Samengevat beschrijft deze aanvraag:
- Het bouwen van een prive weg (verharding) met aansluiting op het Bruelenhof
- Toelating voor het bouwen van 6 kavels en hun nutsvoorzieningen
- Bouwen van een WADI (vijver) om regenwater op te vangen.
Ophogen en verharding van het huidige grondniveau
Bouwen van een pompstation voor vuilwater

Zoals u merkt wordt in onze ooit zo rustige gemeente Tisselt elke m2 volgebouwd met nieuwe verkavelingen voor woningen of industrie.

verkaveling.jpg

Het groene karakter van onze gemeente wordt ontdaan. De leefbaarheid gaat er op achteruit met meer lawaai, lichtvervuiling en verkeersinfarcten rond de Brielenbrug/Brielenweg en Hoogstraat.

Deze nieuwe verkaveling zal een directe impact hebben voor de bewoners van de Overloopstraat, Bruelenhof en Ziederijhof.

Deze nieuwe verkaveling is gepland in overstromingsgevoelig gebied met hoog grondwater niveau welke grenst aan een parkgebied. Risico op overstroming en problemen met grondwaterpeil in (kruip) kelders bij hevige regenval is dan ook niet uit te sluiten. Men probeert dit op te vangen door een WADI te bouwen die zogezegd moet overlopen in een natuurlijke (onbestaande) gracht. Wetende dat de gronden en het bos momenteel als moeras aanzien kunnen worden en gedurende de helft van het jaar onderwater staan.

Verder voorziet men een pompstation om het afvalwater over te pompen op de riolering in het Bruelenhof.

Al deze maatregelen tonen duidelijk aan dat men oplossingen probeert te zoeken voor de hoge grondwaterstand en mogelijkse overstromingen.

Willebroek is één van de slechtste gemeentes met 26.75% verharde oppervlakte. Vlaanderen is aan het verharden ipv ontharden.  Minder gebouwen, wegen, opritten en andere “verharding”, en tegelijk “ontharden”: dat moet Vlaanderen beschermen tegen overstromingen, hitte en droogte.  Maar de betonmolens blijven draaien en onze regio verhardt gemiddeld 50000m2 per dag, goed voor zeven voetbalvelden.

De initieele aanvragen werden steeds afgekeurd door DE DEPUTATIE VAN DE PROVINCIE ANTWERPEN en GEMEENTE WILLEBROEK. Men blijft het proberen met additionele plannen om elke m2 te kunnen volbouwen met allerlei ingrepen zoals een private weg.

Help ons deze verkaveling voor eens en altijd te stoppen zodat we allen zonder overstromingszorgen kunnen blijven genieten van het laatste
beetje groen in onze buurt.

Hoe kan U helpen?

Onderteken deze petitie welke overhandigd zal worden aan de gemeente Willebroek.

Teken ook zeker bezwaar aan voor 22 Maart op https://omgevingsloketpubliek.omgeving.vlaanderen.be
voor openbaar onderzoek (OMV_2023160245) (klik op ‘nieuw bezwaar toevoegen’)

grondwaterIMG20240304150039.jpg

verkaveling2.jpg

Door te ondertekenen, machtig ik Dave Cools om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.