Liever Turks dan Paaps?

Stop kinderverkrachtingen in de Turkse gevangenissen. Nu!

Steun met uw handtekening de petitie Liever Turks dan Paaps? Stop kinderverkrachtingen in de Turkse gevangenissen. Nu!

Met deze petitie roepen we op om aan Turkije, kandidaat-lid van de EU, een duidelijke boodschap te geven door er NIET meer op vakantie te gaan zolang ze Koerdische kinderen berecht en gevangen zet als volwassenen en ze aan fysieke en seksuele misbruiken onderwerpt. Met elke cent die U daar uitgeeft ondersteunt u het onderdrukkingsmechanisme van de Turkse staat!

Aanvullend aan deze boodschap eisen we van de Belgische en de Europese instellingen, politici en mensenrechtenorganisatie dat:

* Het Europees Comité voor de Preventie van Foltering en Onmenselijke of Vernederende Behandeling of Bestraffing (CPT) zo snel mogelijk een delegatie stuurt naar de Turkse gevangenissen waar cipiers en medegevangenen ongestraft minderjarigen fysiek, mentaal en seksueel misbruiken.

* Het CPT-comité de gezondheidstoestand van de honderden gevangengenomen Koerdische minderjarigen in de Turkse gevangenissen onderzoekt en het nodige doet om elke vorm van misbruik vanwege de Turkse autoriteiten tegen deze minderjarigen zo snel mogelijk te doen staken.

* De Belgische minister van Buitenlandse Zaken, de Waalse en de Vlaamse ministers van het Buitenlands Beleid zo dringend mogelijk hun verantwoordelijkheid nemen en de Turkse autoriteiten om tekst en uitleg vragen over de reeds gerapporteerde kindermisbruiken in de Turkse gevangenissen.

* Dezelfde ministers nadrukkelijk tekst en uitleg vragen aan de Turkse autoriteiten over de reden van arrestatie, het aantal en de situatie van MINDERJARIGE KOERDISCHE POLITIEKE GEVANGENEN.

* De mensenrechtenorganisaties, organisaties die opkomen voor de rechten van het kind, deze zaak opvolgen en eisen dat de Turkse staat onderzoek opent naar de omstandigheden in de Turkse gevangenissen.

* Geen enkel kind onderworpen wordt aan foltering of andere wrede, onmenselijke of onterende behandeling of bestraffing.

* De Algemene Vereniging van Beroepsjournalisten in België (AVBB/AGJPB) en de Association of European Journalists (AEJ) het geval van de journalisten Ali Bulus, Hamdullah Keser en Özlem Agus van de Dicle News Agency (DİHA), die als eerste het seksueel misbruik van kinderen en andere folteringen aan het licht brachten, onderzoeken en hun arrestatie door de Turkse overheid veroordelen. Deze journalisten werden sinds 6 maart van dit jaar op basis van de antiterreurwet gearresteerd.