Laat Maarheeze Leven!

Geachte dorpsgenoten, Cranendonckers en daar buiten

Met deze petitie willen we voorkomen dat de plannen van de gemeente om het pand aan de Hogeweg 3 verkocht gaat worden tegen elk aannemelijk bod. Dit pand wordt nu gebruikt door "JC Harlekyn" en is al jaren een begrip in Maarheeze. Vele jongeren hebben en gaan hier hopelijk, mooie tijden beleven. Al jaren is de JC Harlekyn een belangrijke plek voor jongeren om samen te komen, en niet alleen maar voor vertier. Ook culturele en maatschappelijke zaken worden hier georganiseerd en zo is dit ideale plek voor de jongeren om zich te ontwikkelen.

Maar als het aan de gemeente ligt dan komt er aan dit jongeren centrum een einde. Het pand aan de Hogeweg 3 wordt publiek geveild en zal aan de hoogte bieder verkocht gaan worden .

Dit kan en mag natuurlijk nooit gebeuren!!

Teken daarom deze petitie, zodat we als burger onze stem kunnen laten horen aan onze beleids bepalers!!

Een open brief aan de gemeente,

Wat vinden jullie hier eigenlijk allemaal van???

Onlangs, uit het niets, kregen wij van u bericht: ‘Jc Harlekyn gaat in de verkoop’.
Jongeren Centrum Harlekyn is in 1975 opgericht en op dit moment nog steeds heel erg actief met verschillende (culturele) activiteiten in Maarheeze. In 2011 zelfs compleet van boven tot onder verbouwd om te zorgen dat we er nog eens tientallen jaren aan vast konden plakken. Jaar in jaar uit krijgen we verschillende artiesten over de vloer, bekende sprekers, bekende Nederlanders en bijvoorbeeld ook politici (landelijk maar vooral regionaal)! De jeugd komt al ruim 40 jaar wekelijks bij Jc Harlekyn binnen en voelen zich daar thuis. Wij denken dat we ons met recht daardoor een paradepaardje van de gemeente mogen noemen.

Voor elke Maarheezenaar is Jc Harlekyn wel bekend terrein omdat ze zelf medewerker zijn geweest, vrienden hebben die medewerker zijn geweest, activiteiten hebben bezocht, op dit moment medewerker of bezoeker zijn én misschien wel het belangrijkste dat er nu jonge kinderen zijn waarvan de ouders medewerker zijn geweest waardoor de doorloop alleen nog maar meer voor de hand ligt de komende x-aantal jaren.

Vorige week hebben we een telefoontje gekregen en zijn we uitgenodigd voor een gesprek met de mededeling dat de panden in de verkoop gaan, dit zonder overleg. Een alternatief werd even vlug aangeboden maar hoe zit het dan met het geld wat we nog niet zo lang geleden in de verbouwing hebben gestoken, de aanleg van nieuw elektra in heel het pand en dan hebben we het nog niet eens over ons licht en geluid en de nieuwe tap met de contracten van de desbetreffende bedrijven die daar allemaal voor om de hoek komen kijken. Wij zijn benieuwd? Wat als we niks van ons laten horen, wat als onze gemeente zich hier niets van aantrekt en wat als het voor ons allemaal niet haalbaar of reëel is, betekent dat dan opeens einde verhaal van een jongeren centrum dat 45!? jaar bestaat?

En dan, nu we toch bezig zijn…

In 2015 is onder andere JC Harlekyn benaderd door de gemeente en door een horecazaak uit Maarheeze met de vraag of we er voor konden zorgen om nieuw leven in de kermis van Maarheeze te blazen. Dit hebben wij in samenspraak van de gemeente met nog een aantal andere horecagelegenheden opgezet en er meerdere jaren een succes van gemaakt.

De organisatie wil meer, dat niet alleen de zaterdag en zondag goed bezocht worden maar dat we deze stijgende lijn ook door kunnen trekken naar de maandag en dinsdag. Zij opperde om een grote tent neer te zetten grenzend aan “Ons Lieske” omdat dit veel voordelen zou bieden. Uiteraard met goedkeuring en een enorme drive van hen!

Een van de grote voordelen is dat de Horeca dan op een centraal punt ligt, net als in de omliggende dorpen. Echter, de Stationsstraat ondergaat een herinrichting en dit zou volgens sommige niet samengaan met het plaatsen van een grote tent, waardoor ik de touwtjes in handen zou nemen om de mogelijkheden te bekijken met bewoners, organisatie, gemeente, projectleider en kermisexploitanten.

Nu, na maanden overleg (met te veel tussenpersonen) wordt de beslissing gemaakt om definitief geen tent te plaatsen, let op, een tent vanuit de Horeca van Maarheeze. Wel worden er alternatieven gegeven die totaal niet interessant zijn voor alle bovengenoemde partijen. Een voorbeeld: het stukje grasveld waar de VIP tent van de Mijl van Mares altijd staat, eigenlijk dus verder van de kermis en de happening af…
Waarom kunnen we niet naar een oplossing zoeken voor die plek en zorgen dat we iedereen vrolijk krijgen, wij als organisatie hebben eerder aangegeven (na 5 jaar van alles te proberen) alleen kansen te zien op de plek bij “Ons Lieske”. Voor ons gevoel wordt er steeds meer afgenomen, nog even en alleen de Mijl van Mares blijft over in ons mooie dorp. Voor de jeugd en voor de ouderen is er op deze manier steeds minder te beleven.

Gelukkig kunnen we met onze goeie zin en onze positieve vibes nog altijd terecht bij een leuke Bingo-avond in de kroeg, speciaal voor een goed doel van een van onze medebewoners!

Ohnee… Ook daar is een stokje voor gestoken.

1. Vragen die in mij komen:
    - Waar stopt het?
    - Welk volgend evenement wordt aangepakt?
    - Jullie willen als gemeente dat de jeugd in de gemeente blijft wonen, waarom zouden ze dat doen als er in Maarheeze verschillende (belangrijke) activiteiten niet meer georganiseerd mogen worden?IMG_20200307_192526.png

Door te ondertekenen, machtig ik Dirk van Asten om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.