Kinderopvang in crisis

Beste,

Wij willen dat er minder kinderen onder begeleiding staan van 1 persoon in het kinderdagverblijf. Op dit moment is dit 1 op 9.

Er moet gezorgd worden dat kinderen een betere zorg kunnen krijgen in een kinderdagverblijf om hun ontwikkeling te ondersteunen en stimuleren.

Al reeds tijdens onze stage ervaren wij dat de werkdruk in het kinderdagverblijf hoog is. Te hoog! Ondanks dat we nog maar student zijn, is deze werkdruk ook op ons van toepassing (alleen gelaten worden met 9 kinderen omwille van tekort aan personeel). Dit maakt dat wij enorm twijfelen om later zelf aan de slag te gaan in deze sector.

Naast de werkdruk is het beroep van kindbegeleider ook onderbetaald. Het is één van de lagere lonen in Vlaanderen.

Wij zorgen graag voor kinderen en onze passie ligt daar, MAAR we kunnen niet geven wat we willen geven en wat de kindjes nodig hebben!

Via deze petitie willen we duidelijk maken dat we mee achter het rapport van de expertengroep staan, namelijk het advies om naar 1 begeleider per 5 kinderen te gaan. Op deze manier kunnen we met enthousiasme en professionaliteit ons toekomstig beroep beter uitvoeren.

Wij zijn vastberaden om het welzijn van kinderen in kinderdagverblijven te verbeteren en tegelijkertijd de werkomstandigheden voor de kindbegeleiders te optimaliseren.

Onze petitie heeft als hoofddoel om ervoor te zorgen dat kinderen de beste zorg en aandacht krijgen die ze verdienen, terwijl de werkdruk van de begeleiders verlicht wordt.

Daarnaast willen we ook aandacht vragen voor de werkomstandigheden van de kindbegeleiders. De hoge werkdruk waarmee zij te maken hebben, heeft niet alleen invloed op henzelf, maar ook op de kwaliteit van de zorg die ze kunnen bieden aan de kinderen.

Dank u wel voor uw steun en solidariteit.

Willen jullie ook dat jullie kindjes later de nodige en juiste zorg krijgen? Teken dan deze petitie!

Groeten,

De leerlingen van 6VZ

Leerlingen Sint-Norbertus instituut Duffel 6VZ    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Leerlingen Sint-Norbertus instituut Duffel 6VZ om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.