HMS

Generaties kinderen uit het stedelijk onderwijs zijn op zeeklassen geweest in Huis Mathilde Schroyens in Sint-Idesbald. Maar daar komt nu een einde aan want het Antwerpse stadsbestuur verkoopt de 'vakantiekolonie' aan het zeetje. Tot woede van al die kinderen die nu groot en klein zijn.

Sinds 1904 biedt het Antwerpse stadsbestuur bosklassen aan aan de leerlingen uit het stedelijk onderwijs. De eerste openluchtinfrastructuur was domein Diesterweg in Kalmthout. Daarna, in 1962, volgden de stedelijke zeeklassen in Home Mathilde Schroyens in Sint-Idesbald (Koksijde). Ook in het Peerdsbos in Brasschaat en Het Veen in Brecht konden leerlingen uit het lager onderwijs terecht.

Dinsdag kregen de directies van de bewuste instellingen te horen dat hun werking wordt stopgezet. Op de persconferentie waarop burgemeester Bart De Wever (N-VA) de meerjarenplanning voor de stad Antwerpen bekendmaakte, werd hierover met geen woord gerept.

In ruil krijgen de scholen voortaan 60 euro per leerling om zelf een meerdaagse uitstap te organiseren. Onderwijsschepen Claude Marinower (Open Vld) spreekt van een "sociale maatregel". De voucher van 60 euro gaat immers naar alle leerlingen, en niet alleen naar kinderen in stadsscholen.

Op 17/09/2013 besliste het Antwerpse stadsbestuur om Home Mathilde Schroyens te Sint-idesbald, Diesterweg te Kalmthout, Het peerdsbos te Brasschaat en het Veen te Brecht te verkopen. Hierdoor komt een einde aan de zee- en bosklassen voor kinderen uit de Stad Antwerpen met als doelgroep het 3de, 4de, 5de en 6de leerjaar lager onderwijs. Tevens eerste graad middelbaar en buitengewoon onderwijs.

Ook tijdens de schoolvakanties komen hier 100den kinderen van de jeugdwerkverenigingen zoals Kindervreugd op bezoek.

Ook in weekends komen er verschillende van de doelgroepen op bezoek.

Besparen is 1 ding, maar dit kan niet ten koste gaan van de vrijetijdsbesteding en vakantiewerking van enkele duizenden Antwerpse kinderen.

Via deze petitie willen wij een krachtig signaal uitsturen naar het Antwerpse stadsbestuur, dat deze hier niet hebben over nagedacht.

Draagt u deze verblijven en hun werking een warm hart toe, teken dan onze online petitie..