het verlagen van de accijns op brandstoffen

In deze moeilijke tijden schieten de brandstof prijzen door het dak en is het voor de normale burger amper meer mogelijk om de brandstof tank van de auto te vullen.

ook in het jaar 2022 is de accijns weer verhoogd met een inflatiecorrectie van 1,3%.

via deze petitie willen wij de overheid vragen om accijns omlaag te brengen zolang de prijzen van diesel boven de € 1.50 en benzine boven de € 1.70 blijft.

uitleg brandstof prijzen

Meer dan de helft van wat je betaalt voor benzine, gaat naar het Rijk in de vorm van accijns en btw (belasting op de toegevoegde waarde). Het grootste deel van die btw wordt geheven over de accijns, die meer dan de helft van de brandstofprijs uitmaakt. Belasting op belasting dus. Via deze belastingen betaal je voor het gebruik van een auto: als je niet rijdt, koop je ook geen brandstof. Overigens zijn diesel en LPG qua accijns ook in verhouding goedkoper.

Accijns: vast bedrag per liter

Accijns is een vaste heffing van de overheid op onder meer brandstof. In 2022 is de accijns omhoog gegaan met een inflatiecorrectie van 1,3%. Het vaste bedrag per liter op benzine bedraagt nu 83,2 cent, op diesel 53,6 cent en op LPG 19,9 cent.

De tarieven gaan elk jaar met een inflatiecorrectie omhoog. Het is dus denkbaar dat wanneer de olieprijs daalt en de accijns stijgt, de brandstof dan toch duurder wordt. Afgezien van de jaarlijkse aanpassing doet de accijns dus niet mee aan de schommelingen van de brandstofprijzen.

Btw 21%

Over de brandstofprijs, inclusief accijns, heft de overheid btw. Die is voor brandstof 21%. Omdat het een percentage is, beweegt het btw-bedrag mee met de brandstofprijs.

Productiekosten

De productiekosten van benzine bedragen ongeveer 35% van het totaalbedrag aan de pomp, aldus United Consumers. Dit bedrag kan schommelen, omdat het voor een deel bepaald wordt door de prijs van ruwe olie.

Winst 9%

Volgens dezelfde bron is ongeveer 9% van het totaalbedrag winst, zowel voor de oliemaatschappij als voor de pomphouder.

shutterstock_60487465-nryzu8mxjjqacp3qiucg5lrnjqgsuh5m0tsxlxxr9k1.jpg

Door te ondertekenen, machtig ik Ramon Vegelien om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.