HELP, VOORKOM MISBRUIK ZIEKE ZEEHONDEN !

Zeehond.jpegPlannen om het zeehondencentrum in Pieterburen te verhuizen naar Lauwersoog, zorgt voor een bedreigende situatie voor zieke zeehonden.
In het nieuw te bouwen Werelderfgoed Centrum Waddenzee (WEC), gaat de zieke zeehond een grote rol spelen als grote toerist/publiekstrekker. Bij Zeehondenopvang dient het belang van de zeehond centraal te staan en niet de mens. De zeehond is een heel gevoelig dier dat Rust, heel veel Ruimte, Frisse Lucht, Schoon Water en Voeding nodig heeft. Als ze ziek zijn en moeten worden opgevangen, is een omgeving die daaraan voldoet essentieel. Hun zintuigen zijn die van een dier dat altijd alert moet zijn om te vluchten, het water in, en zonder zicht in troebel water, toch prooi/voeding vinden. Die gevoeligheid maakt dat in een Hightech gebouw, zoals het nieuwe centrum wordt gepresenteerd, geen omgeving is waar het voor zeehonden goed toeven zal zijn, laat staan herstellen als ze ziek zijn. Het dier zal dit gebouw als een gevangenis ervaren, zich doodongelukkig voelen en nog zieker worden.

Het is een prestigeproject van de lokale overheid en de huidige directeur van de zeehondencrèche (tevens directeur van het nieuw te bouwen WEC). Hierbij een link naar de gang van zaken tot dusver, waar duidelijk wordt dat de zeehonden puur gebruikt worden voor dit project: https://hethogeland.sp.nl/nieuws/2020/04/sp-het-hogeland-kritisch-op-proces-wec

• Zeehondenopvang hoort op een plek met veel rust en ruimte en uitzicht zoals in Pieterburen. Om een zieke zeehond te genezen probeer je zoveel mogelijk aan de "eisen" voor zeehondenwelzijn te voldoen, je doet het er niet “even bij” zoals nu het plan is. Voor goede zeehondenopvang zet je met liefde het dier centraal, en pas je daar alles op aan. In dit plan staat het informatiecentrum centraal en de zeehondenopvang niet, zij worden gebruikt als een lokkertje, puur misbruik dus. Het welzijn van de zeehond is in dit gebouw in het geding

• Alleen de bijna herstelde zeehonden komen op het dak van het gebouw, waar ze door toeristen kunnen worden bekeken. Het zijn aquarium-achtige baden waar alle geluiden van de omgeving in zullen weerkaatsen. In het ontwerp van dit gebouw is veel technologie verwerkt waardoor veel trillingen en straling (wifi, elektra etc.). De resonantie hiervan is een pure kwelling voor deze gevoelige dieren

• De locatie is een druk havengebied met heel veel geluiden van binnen en buitenaf: drukte van toeristen, van havenactiviteiten (scheepvaart, scheephoorns, laden lossen) en militaire-activiteiten (vliegtuigen en schieten van wapens). Geen rustige omgeving waar zieke zeehonden kunnen genezen maar nog zieker zullen worden door die overlast

• De bestaande, goede accommodatie voor zeehondenopvang in Pieterburen, een begrip in Nederland, wordt gesloten, wat een enorme kapitaalvernietiging betekent en verlies van inkomen en werk voor de lokale burgers en ondernemers

• Zeker nu, in de huidige tijd getuigt het van “slecht beheer en een slechte boodschap”,  als er weer een nieuw soort Dolfinarium, waar de mens centraal staat, neergezet wordt. Bovendien met heel veel geld wat eigenlijk bestemd is voor Natuurbeheer. Misbruik van Waddenfondsgeld, wat beter gebruikt kan worden voor verduurzamen van het huidige gebouw in Pieterburen

Help de zeehond door deze petitie nu te ondertekenen en te delen met iedereen in je omgeving!

Dierenarts Lies Vedder; 22 jaar ervaring met zieke zeehonden Linda Visser; Lokale politieke partij Lokaal Sociaal
Ina de Vos en Rita Sterkenburg; betrokken bewoners en dierenvrienden van Lauwersoog

Door te ondertekenen, machtig ik Lies, Linda, Ina en Rita om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.