Haarlemse Muzikantenpetitie

Wij
Haarlemse muzikanten (variërend van pop tot klassiek, jazz tot heavy metal, soul en funk tot electronica, singer/songwriter tot avantgarde, garagerock tot hiphop, folk tot dubstep en drum'n bass, hardcore punk tot easy listening, progressieve rock tot dance en alles wat daartussen zit), muziekleraren, platenlabels, festivalorganisatoren, muziekliefhebbers en iedereen die op een andere manier onderdeel is van de muziekstad Haarlem

Constateren
Allereerst dat Haarlem een levendige en broeiende muziekstad is. Op allerlei verschillende vlakken gebeuren er prachtige dingen. De grote Nederlandse popkanalen staan vol Haarlemse popgroepen, maar ook binnen nichés zoals de garagerock, metal, progressieve rock, punk, en jazz gebeuren er in Haarlem op zowel kleine als grote schaal allerlei unieke dingen. Vrijwel elk weekend zijn er op de diverse podia in de stad wel lokale artiesten te bewonderen, van grote podia als het Patronaat en de Philharmonie tot kleine podia zoals café Pitcher, de Storing, de Tempelier, Appel, Stiels, de Stemming, Irrational Library, Crackers, Bone, De Waag, de Pletterij, de Briljant en nog veel meer.

Desalniettemin is niet alles even rooskleurig. Haarlem heeft al jaren geen laagdrempelig oefenruimtecomplex meer. Jonge, beginnende bandjes hebben niet een plek waar ze makkelijk terecht kunnen. De meer ervaren bands hebben hun eigen plekken gecreëerd maar zijn daardoor ook versplinterd geraakt. Daarnaast verkeerd momenteel ook de Popschool in zwaar weer. Als Haarlem zijn leidende positie als muziekstad wil behouden voor de toekomst zijn deze factoren essentieel. De reden dat Haarlem op dit moment zo'n belangrijke muziekstad is heeft meer te maken met de situatie uit het verleden dan de huidige situatie.

Maar nu dat Haarlem zo in de kijkers staat als muziekstad, met alle actuele ontwikkelingen daaromheen in 2014 is nú het moment om visie te tonen en te kijken naar de toekomst. Het lijkt er op dat dit besef bij de Gemeente Haarlem nu ook doordringt. Deze petitie (en het muzikantenprotest) zijn er voor bedoeld om deze urgentie op een constructieve manier nogmaals duidelijk te maken.

En verzoeken derhalve

– Dat de moties ''Kom (p)op (school) & Maak (oefen)ruimte'' en ''Abattoirlem'' zo snel mogelijk worden uitgevoerd. (Deze moties houden in dat er moet worden gewerkt aan een nieuwe locatie voor oefenruimtes en popschool).

– Wees voorzichtig met bestaande broedplaatsen, soms kan schade daaraan onherroepelijk zijn.