Geen woorden, maar Proosjes!

Vrijwilligers zijn het cement van de stad. Ze zijn goud waard, en moeten worden gekoesterd. Zo´n 16.000 Schiedammers doen hun vrijwilligerswerk met passie, en dragen het hele jaar door hun steentje bij aan de stad. Door weer en wind, soms ook mopperend, want we blijven natuurlijk Schiedammers. Hun inbreng is absoluut onmisbaar, maar wordt te vaak voor lief genomen. En dat is de afgelopen twee jaar in elk geval gebeurd door de gemeente Schiedam.

In december 2019 besloot het college een mooie traditie te stoppen. Vrijwilligers werden eens per jaar beloond voor hun inzet met enkele Proosjes (in Schiedam te gebruiken munten), ter waarde van €15,-.  In plaats daarvan, werd echter besloten de vrijwilligers een bioscoopbezoek ‪op zaterdagochtend in de Euroscoop aan te bieden. Weg wisselwerking met lokale ondernemers: allemaal verplicht naar de film op zaterdagochtend. Een tijdstip dat velen ook niet schikte, vanwege, jawel, datzelfde vrijwilligerswerk.

Waarom? Het aantal vrijwilligers was te snel gegroeid, zo was het argument, en de Proosjes waren te duur geworden. En daarmee viel een mooi gebaar ten prooi viel aan onvervalste gemeentelijke bezuinigingsdrang.   Niet alleen onder de Schiedamse vrijwilligers, maar in de hele stad zorgde dit voor veel onrust. Dat moest anders, dus werd door het college een onderzoek aangekondigd, met de vraag hoe vrijwilligers het beste konden worden gewaardeerd. De kosten voor het onderzoek:  €30.000, oftewel 6000 Proosjes. De duurbetaalde eindconclusie van de consultants: vraag het aan de vrijwilligers zelf!

Het resultaat: de gemeente lanceerde deze week de website www.schiedambedankt.nl, waar vrijwilligers kunnen kiezen uit verschillende geschenken ter waarde van €5. De kosten voor de website bedragen €2000 (400 Proosjes). Daarnaast zijn de ondernemers die de geschenken leveren door de gemeente gevraagd ook een bijdrage te leveren, waardoor hun verdiensten minimaal zijn. Maar dat was nog niet alles: daags na de lancering wordt duidelijk dat het systeem op geen enkele manier beveiligd is, waardoor iedere Nederlander één of meerdere geschenken kon aanvragen.

De groeiende verontwaardiging hierover binnen Schiedam over de gang van zaken is illustratief voor hoe de jaarlijkse blijk van waardering inmiddels volledig in het water is gevallen. De Proosjes zijn een leuk, origineel en echt Schiedams bedankje aan vrijwilligers, waar ook lokale ondernemers van profiteren. Bezuinigingspogingen en onnadenkendheid hebben opnieuw geleid tot een aan alle kanten slecht alternatief, waarbij bovendien ook nog een keer €30.000.- is verspild aan een onzinnig consultancyadvies.

Als PvdA Schiedam roepen wij de gemeente op te stoppen met de zaken ingewikkelder te maken dan dat ze zijn. Juist in tijden van Corona is het steunen van zowel onze vrijwilligers als onze ondernemers belangrijk. Waardeer een maal per jaar de inzet van de vrijwilligers, zet de traditie van de jaarlijkse Proosjes voort:

Geen Woorden, Maar Proosjes!

Door te ondertekenen, machtig ik PvdA Schiedam om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.