Geen Botte Bijl tussen Veen en Zand. Vereniging welzijn van Veen naar Zand

IMG-20220301-WA0011.jpgDe laatste tijd is veel ophef ontstaan over een mogelijke verbreding van de N201, ook wel bekend als de Vreelandseweg.

De ophef is ontstaan doordat de Provincie Utrecht vanaf 2008 al bezig is met een verkenning van mogelijke aanpassingen van de N201. De Gedeputeerde Staten van Utrecht verwachten één oplossingsrichting uit vier opties te kunnen kiezen. Twee van die oplossingsrichtingen gaan over een verbreding van de N201 van 2 naar 4 rijbanen. Het gaat in dit geval alleen om het Utrechtse deel van deze weg, dat begint in Amstelhoek en ophoudt bij Vreeland.  Het deel van de N201 dat langs Loosdrecht, Kortenhoef en Hilversum loopt hoort hier dus (nog) niet bij. Maar hoort uiteraard wel bij dit traject!

Nu gaat de lokale politiek zich er ook mee bemoeien. Met name de PVDA en de VVD uit gemeente Hilversum willen een nieuwe woonwijk bouwen op het terrein van vliegveld Hilversum en de Korporaal van Oudheusden kazerne. Deze wijken kunnen er alleen komen als de gemeente zelf opdraait voor een groot gedeelte van de kosten van de ontsluitings wegen. Met name de N201 of wel de Vreelandse weg.

Met andere woorden, er moet een groot stuk natuurgebied worden opgeofferd om verstedelijking in onze gemeenten er voor terug te krijgen.

Als de N201 in haar geheel wordt verbreed zullen de gevolgen voor Hilversum en Loosdrecht enorm groot zijn. De verbreding wordt vergezeld met een desastreuze aanleg van een vierbaans weg rakelings langs de Hoorneboegse hei en de dorpskern van Nieuw-Loosdrecht naar de A27. Met alle gevolgen van dien voor de prachtige maar kwetsbare natuur aldaar. Dat dit ook negatieve gevolgen heeft voor de inwoners van Hollandsche Rading, Maartensdijk  en Groenekan behoeft geen betoog.

De gevolgen: geluidsoverlast, luchtvervuiling, meer CO2 uitstoot en minder verkeersveiligheid. Meer auto’s vragen volgens sommige partijen om meer wegen, maar meer wegen leiden zéker tot meer auto’s. We zullen het fileprobleem niet oplossen met een verbreding van de wegen. Het zal alleen maar leiden tot opnieuw een toename van het aantal automobilisten.

Wij van de vereniging “Welzijn van Veen naar Zand” vragen u om samen met ons een definitieve vuist te maken tegen deze plannen. Alleen als we samen een groot front vormen staan we sterk.

Onze speerpunten voor deze campagne zijn dan ook als volgt:

*             behoud het overgangsgebied vanaf de Hoorneboegse heide tot het  natura                       2000 achter de Loosdrechtse plassen met zijn unieke trilvenen en uitgestrekte                 fiets en wandelpaden.

*             de ontwikkeling van wegen en woningbouw zijn een onherroepelijke                               doodsteek voor mens en natuur en nooit meer terug te draaien zijn

*             De verbinding tussen heide en plassengebied.

*             Behoud van onze leefomgeving, meer asfalt = minder welzijn

*             Geen snelweg langs en door onze dorpen.

*             Herziening van de inzichten voor grootschalige woningbouw in dit gebied. Wat                 zijn de alternatieven???

Bestuur Vereniging welzijn van veen naar zand    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Bestuur Vereniging welzijn van veen naar zand om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.