Burgerinitiatief: Nexit (Referendum over EU & Euro)

Quoted post

Anti-Nexitter

#121 Waarom?

2016-06-24 20:27

Ik dacht dat je ook voor of tegen nexit kon zijn wanneer je stemt, maar dat kan niet, dus eigenlijk stem je, door voor dat burgerinitiatief te stemmen, voor een eventuele nexit. Als Anti-Nexitter vindt ik dit erg.

En waarom is iedereen op deze site blind voor het feit dat alleen vanwege de EU (die wel te veel geld kost, maar alsnog meegerekend) Europa nog bestaat en niet voor de helft failliet en de andere helft in oorlog met Rusland (en bijna failliet). Kijk eens naar wat de EU je geeft! 

Reacties

Erik Schrama

#122 Re: Waarom?

2016-06-24 22:53:37

#121: Anti-Nexitter - Waarom? 

 Geachte anti-Nexitter,

Als je stemt kun je natuurlijk tegen Nexit en voor de E.U. stemmen. Een handtekening voor een referendum is niet noodzakelijk hetzelde als een stem voor Nexit, maar het is een stem voor de vrijheid om zelf te mogen kiezen!

Hoewel ik zelf Eurosceptisch ben, heb ik er geen enkel probleem mee dat andere mensen dat niet zijn. Het grote probleem voor mij is het gebrek aan democratische medezeggenschap in Europa (en ook in Nederland) - het feit dat niemand in Nederland ooit voor of tegen lidmaatschap in de E.U. heeft mogen stemmen, maar dat het is opgelegd - het dichtstbij dat we ooit zijn gekomen was het referendum over de Europese Grondwet, dat toen ongenadig is afgeschoten, maar in de vorm van het verdrag van Lissabon toch gewoon is ingevoert (met hier en daar een cosmetische aanpassing, maar verder vrijwel identiek). Daarbij genomen nog het ondemocratische bestuur van de E.U. (de Europese Commissie wordt immers niet verkozen, maar is het resultaat van koehandel) de machteloosheid die de E.U. de laatse jaren aan de dag heeft gelegd, en niet te vergeten de gigantische corruptie in Brussel, maakt het niet meer dan redelijk dat wij hier in ieder geval de keus over krijgen - want daar gaat het bij ons over: Keuzevrijheid.

Ten tweede: Het idee dat Europa zonder de E.U. failliet en in oorlog met Rusland (of elkaar) zou zijn, valt te debateren. Om te beginnen heeft de E.U. geen enkele militaire afschrikkingskracht, in plaats daarvan vertrouwen de meeste Europese landen (tot onze schade en schande) nog steeds op de V.S. en de Navo (wat een speelgoedje van de V.S. is) om Europa tegen de Russen te verdedigen - de E.U. heeft hier vrijwel geen hand in.

En failliet? Dat verklaard het succes van landen zoals Zwitserland en Noorwegen natuurlijk niet, of ook landen zoals Kroatie of Macedonie of zelfs Turkije, die allemaal geen lid van de E.U. zijn en die nog niet helemaal op hoog Zwitsers niveau opereren, maar die het economisch toch ook steeds beter voor de wind gaan ...

Kortom: Als je voor de E.U. en tegen Nexit bent, moet je juist je handtekening onder deze petitie zetten, aangezien de E.U. een bolwerk van democratie hoort te zijn, en daar hoort de vrijheid om voor of tegen de kiezen ook bij. Als je van de E.U. houdt, laat dan je stem horen in een referendum! En als je voor Nexit bent, doe dat dan ook!


Gast

#134 Re: Waarom?

2016-06-25 13:18:49

#121: Anti-Nexitter - Waarom? 

 het bestaan van Europa heeft niets te maken met de EU , daarnaast Europa zal nooit failliet gaan om de dood eenvoudige reden omdat landen die ons nu omlaag trekken, vroeger bij financiële problemen gingen devalueren, waarbij zij alleen maar last van de problemen hadden, en niet zoals nu ons er mee opzadelen