AZC Horaplantsoen

Quoted post

APr

2016-01-18 14:16

Momenteel deel ik de vele vragen over de gevolgen van de komst van een AZC.

Mocht het AZC er komen, dan kun je tegen die tijd ook vanuit de Enka-wijk proberen te voorkomen dat er in het AZC niets te doen is. Als je dat met veel vrijwilligers doet hoeft dat misschien maar 1x per maand. Daar is de Enka-wijk waarschijnlijk meer mee geholpen dan met een petitie waarvan mij volstrekt onduidelijk is waar ik precies voor teken, behalve voor een 'tegengeluid'. Ik zou wel van het comité willen weten of ze van plan zijn een bijdrage te leveren aan de leefbaarheid van een AZC, mocht dat er uiteindelijk komen.

Reacties

Buurtcomite AZC Horaplantsoen

#23 Re:

2016-01-18 15:21:33

#22: APr -  

Het doel van de petitie is inderdaad een tegengeluid. Laat ik proberen dat tegengeluid wat exacter te definieren. Allereerst worden we als omwonenden gepasseerd in de besluitvorming, ondanks alle consternatie die er momenteel gaande is rondom asielzoekers. Men doet of men open staat voor adviezen en zorgen, maar de realiteit is anders. Dit impliceert een dubbele agenda vanuit de gemeente. Waarom moeten er meer AZC's komen? Is er een financieel belang? Hoe groot is de vinger in de pap vanuit het COA of de landelijke politiek? Ook landelijk wordt er namelijk weinig gedaan met escalaties die we overal door Europa zien gebeuren. Men gaat vrolijk door met de acceptatie van asielzoekers, waarvan de afkomst en de bedoelingen veel vragen oproept. Net zoals veel Nederlanders voelen ook wij er weinig voor om een proeftuin te zijn voor dit wanbeleid. Of deze petitie de komst van een AZC gaat tegenhouden is maar zeer de vraag. Wat we wel willen bewerkstelligen is een inventarisatie van de draagkracht. Een aantal handtekeningen zal worden afgezet tegen het aantal huishoudens. Natuurlijk zullen er ook mensen tekenen die niet uit de directe omgeving komen, aangezien het bericht ook gedeeld wordt op Facebook, maar dat ligt buiten onze invloedsfeer. De hoop is dat bij voldoende respons de media en de politiek er op zijn minst over na moet denken. Wat ze hier vervolgens mee doen zegt iets over waar hun prioriteiten liggen. Ligt deze bij de omwonenden, de veiligheid van hun kinderen of ligt dit bij een volstrekt onbekende groep asielzoekers waarvan het vaak maar de vraag is of het daadwerkelijk vluchtelingen betreft.

M.a.w. als er toch een AZC komt, dan zullen wij dat kritisch blijven evalueren. Een bijdrage leveren laten wij over aan diegenen die er vanuit hun intrinsieke motivatie achter kunnen staan of simpelweg de mensen die er een flinke boterham mee verdienen.

Mensen die het Buurtcomite willen versterken zijn overigens van harte welkom en kunnen een e-mail sturen.