vroegtijdige sterilisatie/castratie kittens

Quoted post


Gast

#19

2015-09-07 18:03

Omdat de kittens veel te klein zijn ze krijgen rapper fip omdat hun weerstand nog niet te goei werkt ook heb je kittens die hun teelballen nog niet ingedaald zijn en de operatie veel te zwaar is

Reacties

Xzarex

#30 Re:

2015-09-08 15:27:10

#19: -  

Mee eens, FIP is een pest. Kittens moeten al zo veel door... Geboren worden, alles ontdekken en dan nog de verhuis. Castratie erbij is de zoveelste aanstoot op hun immuun. Bij een sterk kitten, geen probleem... Bij eentje met een zwak immuun...Kan het fataal zijn. En je weet vaak niet of een kitten een zwak immuun heeft. De balletjes halen via buikoperatie van een katertje...ongehoord op zo een jonge leeftijd.

Voor zwerfkatten en htk's ben ik helemaal pro, want daar weegt het op tegen het alternatief en dat is zieke katten en een overpopulatie. Maar voor raskatten ben ik tegen.

Hormonen wegnemen geen erg, veranderd niets aan uw lichaam/gezondheid & aan de groei ??? Excuseer... Laat maar eens uw eigen baarmoeder weghalen of uw testikels, en spreek dan nog een keertje. Hormonen hebben wel degelijk nut buiten voortplanting.

En het is wel degelijk waar dat wanneer je een kater vroeg castreert dat deze door het gebrek aan mannelijke hormonen minder breed kan worden en langer doorgroeit. Net zoals bij honden.

Komt er op neer dat de reden waarom ik er tegen ben is : Jonge kittens maken al genoeg mee zoals beschreven in bovenstaande. Een castratie op iets latere leeftijd wanneer ze tot rust gekomen zijn in hun nieuwe gezin is gewoon veel minder belastend en gezonder voor het dier. Het wil niet zeggen dat x aantal katten geen problemen vertoonden dat het daarom ook gezonder is.

Ja er zijn ook voordelen, maar die wegen voor mij niet op tegen de aanslag op het lijfje van zo een jong kitten.

Voor htk's en straatkatten moet er wel degelijk iets gebeuren. Daar is het probleem groot. Dus daar heb ik vrede mee.
Dat ze voor raskatten fokkers iets anders verzinnen van regelgeving, zoals bv verplicht in het contract opnemen van tenlaatste castratie op de leeftijd van bv 6 maand.