Verklaring aan Comité 4-5 mei

Quoted post

heb je vijand lief.

#10 we zijn al zo lang onderweg naar de vrede toe.

2014-04-14 15:38

Ik kom uit een land waar ik op jonge leeftijd oorlog heb meegemaakt. Door verzoening met de daders hebben wij die oorlog achter ons kunnen laten, gezamenlijk.

Hier zie ik alleen mensen die in de oorlog willen blijven hangen. De doden komen niet terug, maar de vrede wel.

Ik denk dat als je de "daders" betrekt in het herdenken, je dichter bij de vrede komt.

Reacties

Geert Spiering

#216 Re: we zijn al zo lang onderweg naar de vrede toe.

2014-05-03 22:34:46

#10: heb je vijand lief. - we zijn al zo lang onderweg naar de vrede toe.

Zes miljoen Joden vermoord, vijftig miljoen mensen zijn gestorven, gedood of  vermoord. Hoe moet je dat verzoenen? 
Leidt verzoenen tot vrede of juist tot het vergeten. Ik denk het laatste. Het zou anders zijn als Duitsers in Duitsland ook zouden herdenken wat de nazis hebben aangericht, maar daar is men bang voor het opnieuw verheerlijken van de oorlogen en de nazis. Daar ligt de pijn, hier de Duitse slachtoffers herdenken, terwijl men in Duitsland zelf er nog niet rijp voor is.

Nee, herdenk de slachtoffers van dit vreselijke Naziregime, en realiseer je dat de huidige Duitsers geen aandeel in die oolog hebben gehad. De dode slachtoffers kunnen niet verzoenen. Wij levenden kunnen wel vrede sluiten.