BIEBopNEUDE

Quoted post

frisdenker

#29 bibliotheek Utrecht

2014-04-09 15:34

Inderdaad een prachtige locatie voor de biblio/Mediatheek. Maar 40 jaar... dat vind ik in deze tijd wel erg veel. Hoe groot (in m2) is dit gebouw vergeleken met de eerder geplande nieuwbouw? En wat is de toekomst van het papieren, fysieke boek.

Want laten we wel wezen, vorig jaar werden 10% minder boeken verkocht. De e-reader rukt op, en hoewel het boek in fysiek vorm ook zo zijn waarde heeft, moet toch worden betwijfeld hoe lang het boek in zijn huidige vorm nog zal bestaan dan wel zijn waarde zal hebben voor het 'grote publiek'. Ook al zijn bibliotheken geloof ik weer groeiend in de zin van aantal leden.

De afgelopen jaren hebben zo veel verandering laten zien in digitalisering van al het geschrevene (denk eens aan de briefpost), dat het moeilijk is voor te stellen dat de bibliotheek over 40 jaar zoiets is als dat het nu is, een opslag- en displayruimte voor fysiek boeken...

Dus ga voor 20 jaar (met eventueel een optie voor 20 jaar), en houd rekening met verandering van het concept boek en dus de toekomst van het concept bibliotheek (waarin ik me overigens niet verdiept heb). Ik kan me een mooie doorontwikkeling tot debatcentrum overigens wel voorstellen, als is misschien daarvoor niet al die ruimte nodig, maar wel een goede, centrale plek met iconische waarde - en het postkantoor is daarvoor fantastisch.

Kortom houd rekening met de nog onbekende toekomst, heb alternatieve invullingen achter de hand, anticipeer, wees flexibel! Het is ook belastingsgeld.

DirkvH

Reacties

Ton C. Kroon

#93 Re: bibliotheek Utrecht

2014-04-10 00:01:54

#29: frisdenker - bibliotheek Utrecht

Goeie opmerkingen Dirk v H. Maar wij zijn van mening dat juist in een verder digitaliserende wereld de bibliotheek in de toekomst van onschatbare waarde gaat worden. Waneer de informatie die tot je komt steeds verder afhankelijk gemaakt zal worden van het profiel wat je opbouwt in de digitale wereld, wanneer derden op grond van dat profiel steeds meer zullen gaan bepalen welke informatie jou wel en niet zal worden aangeboden, juist dan is het van belang een vrijplaats te hebben waar alle informatie bereikbaar is zonder de filters die je vaak iet kent. Zij die denken dat we bibliotheken wel kunnen afschaffen zijn dezelfden die over 15 jaar klagend terug verlangen naar de tijd dat je zelf bepaalde wat je las en waar je je informatie vandaan haalde. Dit is het moment om vrije en filterloze infomatie te borgen. Heel eenvoudig en bijzonder ouderwets: in een gebouw en op papier. Hoe bizar het ons nu nog voorkomt, omdat we verblind zijn door de voordelen van digitalisering, waarschijnlijk gaan de meesten van ons nog meemaken dat we het gevoel krijgen dat alle informatie die tot ons komt ons wordt opgedrongen...

Harry

#189 Re: bibliotheek Utrecht

2014-05-12 20:31:46

#29: frisdenker - bibliotheek Utrecht 

Helemaal mee eens, en kijk ook naar de kosten!