Aanpak blokverwarming Androsdreef - Milosdreef

Quoted post


Gast

#2

2013-04-05 15:52

Goed initiatief! Ik ben de afgelopen 2 dagen ook al bezig om er achter te komen hoe het komt dat de rekening zo hoog is.
Het is inderdaad niet meer van deze tijd dat je niet vrij kunt kiezen voor een warmteleverancier en dat deze leverancier dan stilzwijgend besluit ieder jaar er een euro bij op te tellen, met deze koude winter komt het extra hard aan.
Daarnaast ben ik er achter gekomen dat de rekening voor het warm tapwater ook wordt gemiddeld over de huizen. Ik vind het ook niet zo eerlijk dat een eensgezinshuishouden netzoveel betaald als een gezin met 5 personen. Wat is jullie mening hierover?
Vriendelijke groet,
B.Bouhuijzen
Milosdreef 71

Reacties


Gast

#3 Re:

2013-04-05 16:33:01

Ik wist niet dat het warme water gemiddeld werd over alle huishoudens. Als dat zo is, zou ik het eerlijker vinden als dat op basis van verbruik per huishouden gaat (zelf 2 persoons huishouden).

Ik heb echter het vermoeden dat er wel meer gemiddeld wordt. Toen ik hier 5 jaar geleden kwam wonen heb ik de volgende situatie gehad met eneco:
Ik maakte geen gebruik van de stadsverwarming. Toch was een groot deel van mijn rekening afkomstig van stadsverwarming (6Gj gezamenlijk en 7Gj eigen verbruik). Ik vond dat vreemd omdat ik helemaal geen eigen verbruik had. Ik daarna bellen met eneco en die vertelden mij dat de rekening correct was. Het jaar daarop weer geen gebruik gemaakt van de stadsverwarming. Toen kreeg ik ineens een rekening van gezamenlijk 13Gj. Hebben ze dus voor het gemak maar even het gezamenlijke en eigen verbruik bij elkaar opgeteld (terwijl ik helemaal geen eigen verbruik gehad). Ik daarna weer bellen met eneco en leverancier voor het meten van de stand (ITAS, meende ik), maar je komt nergens. Uiteindelijk maar de moed opgegeven, dus ik verwelkom deze actie ten harte!
Petitie comité

#6 Re:

2013-04-05 19:47:17

#2: -

Beste B.Bouhuijzen,

U bent dus ook zo geschrokken van de rekening! Met u wij en anderen ook!

Er is 1 watermeter voor alle appartementen, de afspraak is, dat deze verdeeld wordt, over de 144 appartementen. Het klopt dus, dat er niet gekeken wordt naar het aantal bewoners per huishouden. De waterkosten worden verrekend in de service kosten. Gelet op de hoogte van de service kosten, en welke specifieke bedragen deze maken, is de hoogte van de waterrekening voor ons allen lager dan individuele berekening. De waterkosten maken dus geen onderdeel uit van de eneco jaarnota m.b.t. blokverwarming.

Bij het onderzoeken van de eneco rekening, zijn de overige kosten in de jaarnota enorm toegenomen. De overige kosten maken de hoge rekening. In combinatie met de ISTA specificatie, zult u als velen met ons, tot dezelfde conclusie kunnen komen waar specifiek de kostenstijging in berekent: de calculatie van ista in GJ (Giga Joule) verbruik, de standaard norming die op de ISTA opgehoogd word, en de europrijs per GJ op de eneco specificatie.

Met vriendelijke groet,

w.Heil , D.Paulissen, G.van der Velden