Ik wens één spoorbedrijf.


Gast

/ #20 Reden van de staking?

2012-09-27 22:09

De liberalisering van het spoorvervoer werd opgelegd door de Europese Commissie, en vereist onder meer de splitsing tussen spoorwegoperator (hier Infrabel) en de eigenlijke vervoerders (NMBS, Crossrail, SNCF Fret, ...). Onder druk van de vakbonden werd destijds de splitsing niet zuiver doorgevoerd, maar gekozen voor een holding-structuur, waarbij al het personeel bij de holding werd ondergebracht. (Een van de redenen: de zeer goede arbeidsvoorwaarden behouden.) Tegelijk worden de subsidies van weleer aan banden gelegd om oneerlijke concurrentie tegen te gaan, waardoor ook de spoorwegen rendabel moeten werken. Terugkeren naar een enkel bedrijf is voor de vakbonden wellicht voordeliger (meer garantie op werkzekerheid), maar gaat lijnrecht in tegen de Europese regelgeving. Naar mijn mening wordt deze staking niet zozeer georganiseerd uit bezorgdheid over de dienstverlening, maar eerder uit schrik voor minder goede arbeidsvoorwaarden.