zeg nee tegen het pietenpact


Gast

/ #2367

2016-11-13 09:08

Omdat de banning van Zwarte Piet mij tot in mijn hart raakt en ik daardoor voel dat het niet klopt dat hij bvb wit zou zijn. Er zou iets wezenlijks teniet gedaan worden. Zwarte Piet is zwart door het roet van de vele schouwen waarin hij neerdaalt en weer
in omhoog klautert. Een beeld dat voor een kind onlosmakelijk verbonden is met dit bijzondere feest gekenmerkt door een mix van vreugde en spanning. Zwarte Piet verenigt in zich de eigenschappen die zo dierbaar zijn om als mens mens te kn zijn. Humor en luchtigheid gekoppeld aan een grote inzet en dienstbaarheid voor het geluk van anderen en dat, weet en voelt ook een kind, loopt niet altijd van een leien dakje. We moeten door moeilijke fasen of momenten, naar beneden, nr de diepte en weer omhoog. En dat laat zijn sporen na. Je komt er niet ongeschonden uit. Maar als je volhoudt en oprecht en oprecht dienstbaar bent zoals Zwarte Piet is, dan is er goedheid welke we gesymboliseerd zien in de Sint en overvloed welke we terugvinden in de vele geschenken en al het zoets.