Voor de Oostendse luchthaven

D
Gast

/ #114 Re: Re:

2016-08-11 19:32

#111: Zwitserland - Re:  

Ik heb bijna 30 jaar recht onder de aanvliegroute gewoond. Ik weet wat het is als vliegtuigen 's nachts een half uur hun motoren laten opwarmen, wat het betekent als de dakpannen letterlijk van het dak geblazen worden door Iliushins. Ik weet hoe kerosene ruikt  en hoe moeilijk kerosene vlekken op het terras te verwijderen zijn. Maar dat was jaren 80-90. Wiloo heeft toen heel goede zaken gedaan en een positieve rol gespeeld om de leefkwaliteit rond de luchthaven te verbeteren .

Ondertussen zijn we 2016, een vliegtuig hoor je niet meer als hij overvliegt en opwarmen van motoren hoeft geen half uur meer te duren. Het is hallucinant om te lezen hoe ze onze luchthaven voorstellen. Mij moet je toch echt eens uitleggen waarom een grotere parking echt niet kan. Dit zou namelijk een grote opluchting zijn voor de omgeving waar nu veel mensen hun auto in de woonwijken achterlaten.

Nu woon ik niet meer rechtstreeks onder de aanvliegroute maar toch slechts maximum 2km er vandaan. Ik ben dus ook een echte "ervaringsdeskundige".

Het initiatief voor deze petitie komt o.a. van mensen die recht onder de aanvliegroute wonen, op maximaal 200m van het einde van de landingsbaan. (bij het shoppingcenter). Het zijn mensen die het echt beu zijn dat een kleine groep de luchthaven steevast in een slecht daglicht stelt. Het zijn mensen die het beu zijn dat zo'n kleine groep claimt in hun naam te spreken en dan nog ernstig genomen wordt door stad en provincie. Ik weet van m'n ouders dat Wiloo van deur tot deur handtekeningen tegen de luchthaven ging verzamelen en hen probeerde wijs te maken dat de iljushins gingen terugkomen als de milieuvergunning niet sterk beperkt werd.

Het is dus allerminst de bedoeling om de omwoners in een slecht daglicht te stellen. Het initiatief voor deze petitie komt onder andere van omwoners. De mensen die inderdaad wetens/willens vlakbij een luchthaven gaan wonen en dan beginnen klagen van de overlast worden wel aangeklaagd niet de grote massa die de luchthaven die goed beseffen dat een luchthaven moet kunnen werken. In de reacties wordt enkel over die klagers gesproken.

Ik weet dat de verkavelaar de mensen die daar wilden bouwen probeerde wijs te maken dat de luchthaven zou sluiten. Dit is natuurlijk absolute nonsens want wie zich een klein beetje informeerde wist heel goed dat dit nooit zou gebeuren. De luchthaven speelt namelijk ook een militaire rol als NATO-luchthaven. De Duinkeksesteenweg kan in oorlogstijd bv. direct omgevormd worden tot een extra landingsbaan. (Heel de opbouw van de weg is deze van een landingsbaan).

In de petitie staat een link naar de website van Wiloo. Iedereen kan dus zelf gaan kijken of de informatie of deze petitie al dan niet eenzijdig is ...