nee tegen AZC 's-Gravenpolder

Bart uit 's-Gravenpolder

/ #265

2016-06-19 16:57

@262 Hartelijk dank voor deze lezenswaardige zienswijze die de veelal domme en weinig- tot nietszeggende reacties op dit forum tot nu toe, alleszins overstijgt.

Jouw vergelijking met de toestand in Oost-Oekraïne lijdt echter aan een gebrek aan historisch besef. Onder Stalin is vanaf de jaren 20 van de vorige eeuw een "russificatie-politiek" gevoerd, die inhield zoveel mogelijk etnische Russen zich te laten vestigen in de gebieden om Rusland heen. Zo kon het Kremlin zich makkelijker laten gelden in alle sovjet-staten. Dus die arme etnische Russen in Oekraïne is destijds bevolen zich daar te vestigen, en dat is iets heel anders als de wijk nemen uit angst voor oorlog of erger!

Ik zal me bezinnen op de (mijn) vraag of het verder nog zinvol is te reageren. Je betoog is immers helder. Het speelt de overwegend onnadenkende tegenstanders echter wel erg gemakkelijk in de kaart. En dat is jammer. Want ook al is het beoogde aantal voor 's-Gravenpolder misschien nogal groot, vrees ik dat de meeste reflectanten zelfs één "buutendieker" al met de nek zullen aankijken, waardoor er bij voorbaat een slechte sfeer heerst voor hen die onze hulp wel echt nodig hebben. In plaats van elkaar te bevestigen in mogelijke gevaren, is het beter een draagvlak voor vluchtelingenopvang te bespreken waarin (inderdaad!) niet iedereen zijn stem mag laten horen. De reacties op dit forum, alsook de rellen in sommige gemeenten, bevestigen dat de meesten daar niet toe in staat zijn.

PS Ik zie dat, terwijl ik dit schreef, mijn vermoedens al zijn bewaarheid. Wat de boer niet kent vreet ie niet.