NoodstopVathorst

Daniël

/ #37 Enkele tips

2015-01-05 17:52

Allereerst: ik kan me jullie frustraties prima voorstellen, de verdeling van de treinen is hier gewoon uiterst merkwaardig.

Omdat ik vanuit m'n hobby (wat bovengemiddeld geinteresseerd in het OV) ook de andere kant van het verhaal ken heb ik wel enkele tips en wat informatie over de andere kant van het verhaal die jullie kan helpen je doel te bereiken:

Het voornaamste zijn de keertijden. NS hanteert een norm van 4 minuten tussen aankomst van de trein uit de ene richting en vertrek in de andere richting. Vandaar dat ze waarschijnlijk niet ingaan op het doortrekken van de intercity tot Schothorst naar Vathorst. Deze heeft namelijk nu al erg weinig keertijd op Schothorst en wordt bij de kleinste vertraging al tot Amersfoort ingekort.

Zodoende zijn er twee goede kansen voor jullie:

1) Zoek aansluiting bij de groep die vanuit Harderwijk bezig is met een intercitystop. Een van hun suggesties is namelijk het doortrekken van de IC die nu tot Schothorst rijdt naar Harderwijk. Dat vereist slechts de aanleg van één wissel, maar is verder heel goed in de huidige dienstregeling in te passen. Die trein zou dan ook een stop in Vathorst kunnen maken, waarmee jullie je zo gewenste verbetering hebben. En uiteraard is in dit geval een grotere groep die iets wil alleen maar in jullie voordeel.

2) Neem contact op met Rover Eemland. Zij zijn al een tijd bezig om de aansluitingen tussen de Sprinter uit de richting Zwolle op die richting Amsterdam te verbeteren. Als zij hun verschuiving voor elkaar krijgen levert dat mogelijk voor jullie een betere aansluiting op. Dit is echter wel een minder kansrijke optie omdat er hier heel veel complicerende factoren zijn. Al die Sprinters moeten ook ergens tussen de ICs passen namelijk en er zijn slechts beperkte plekken waar ingehaald kan worden.

Mochten jullie nog vragen hebben of iets nader bekeken willen hebben, laat het maar even weten (Stuur even een tweet naar @dbleumink voor m'n mailadres, dat zet ik hier liever niet zo openbaar neer)