Verklaring aan Comité 4-5 mei


Gast

/ #166

2014-05-02 11:37

Als overlevende van Westerbork, Bergen Belsen, de dolende-dodende Trobitztrein geef ik hier mijn commentaar. Aan de hand van de woorden die ik uitsprak bij de jaarlijkse herdenking bij het KinderMonument in de Rivierenbuurt in Amsterdam:
"Hoe is het eigenlijk te verklaren dat gewone, aardige, vriendelijke Duitse mannen en jongens veranderden in wat zij werden: jagers op Joods en ander wild?
Een antwoord: door van bovenaf verkeerde, valse, gekleurde informatie onopvallend te laten doorsijpelen. Het ging in het begin inderdaad allemaal zo onopvallend, ongemerkt. En zo konden gewone mensen veranderen in de beesten die zij werden.
Wat wij hieruit begrijpen is de enorme verantwoordelijkheid die rust op ouders, opvoeders, leraren.
Het is ook de verantwoordelijkheid van de overheid, de regering, die in deze vaak enorm tekortschiet. Er bestaat een onvoldoende democratisch gehalte in de voorlichting die de Nederlandse media verschaffen.
Daar ligt een enorm stuk verantwoordelijkheid van de overheid. Dat zou de Duitse Tijd ons moeten leren.
Herdenken. Her-denken. Opnieuw denken en nadenken. Hoe het was. Hoe het niet moet en hoe het wel moet zijn.
Zoals in die prachtige zin van Bilderdijk:
In het heden ligt het verleden;
in het nu wat komen zal."
rabbijn ing. I. Vorst