Verklaring aan Comité 4-5 mei


Gast

/ #155

2014-05-02 08:15

4 mei is een dag van gedenken van de slachtoffers van WO II. Gedenken heeft alleen zin als dit wordt voortgezet met directe koppeling aan het gebeuren. Als het verwordt tot een algemene dag en ook nog gericht op de toekomst zal het betekenisloos worden. Alle andere landen/volken kunnen hun historische "rampen" wel blijvend gedenken op een hoogstaande erudiete wijze (zie Frankrijk, Engeland ( Franse revolutie, WO I, WO II), het Joodse volk (bevrijding uit Egypte 2000 jaar geleden!)). De koppeling aan de toekomst "nooit meer oorlog" etc. is misbruik en eigenlijk ook ontkenning van het verleden. De toekomst bepaal je niet in 2 minuten stilte. Dat doe je alleen door permanente aandacht hiervoor.
Doordat in Nederland gewen fatsoenlijke herdenking op 4 mei meer plaatsvindt ga ik al jaren daar niet meer naar toe. Wel ben ik 2 minuten stil om de echte slachtoffers te gedenken hoewel ik daar ook dagelijks nog aan denk.
Het comite 4-5 mei heeft mijns inziens geen idee waar het werkelijk om draait, althans dat hoop ik dat dit zo is anders getuigt het van kwaadaardigheid.