NEE, geen CampusCard!


Gast

/ #8 Slecht concept

2014-03-21 13:53

Ik ben het ook zeer oneens met de nieuwe plannen:
Als je van vier sportverenigingen lid bent, betekent het niet dat je 4x zoveel voorzieningen afneemt. UT-sportverenigingen kunnen relatief goedkoop zijn doordat ze voor een geringer aantal leden voorzieningen hoeven te leveren dan hun werkelijke actieve ledenaantal. Ik zou vermoeden dat naast de ledenbijdrage ook contributies omhoog gaan, omdat minder mensen gaan betalen voor dezelfde voorzieningen.

Een studentenleven zit anders in elkaar dan een burgerleven, het kent veel meer pieken en dalen. Bovendien is het ledenverloop veel groter wat maakt dat je ook in meer en mindere mate actief bij een sportvereniging bent. Door studentensportverenigingen op deze manier duurder te maken, wordt de drempel hoger om lid te worden.
Een studentenleven gaat ook over het maken van nieuwe vrienden. Voor nieuwe studenten is het lid worden van een sportvereniging een laagdrempelige manier om uit te vinden of een nieuwe sport en de daarbij horende groep mensen hen ligt of niet.

Tevens kun je studentensportverenigingen niet vergelijken met burgerverenigingen. Studentensportverenigingen worden draaiende gehouden op intitiatief vanuit de leden en niet enkel met een bak geld. Minder leden betekent minder actieve leden en minder actieve leden betekent minder verenigingen.


Enkele andere punten uit het concept waar ik het niet eens ben:

"Het überhaupt participeren moet gestimuleerd worden" en:

"De wens tot participatieverhoging komt voort uit een vergelijking met andere universiteiten. Relatief gezien heeft de Universiteit Twente weinig sport- en cultuurkaarthouders. Om de participatie te verhogen is de financiële drempel in het nieuwe model verlaagd."
-->met 2,5 euro prijsdaling voor studenten die slechts 1 sport beoefenen, korting op een CJP pas en wat printkorting stimuleer je niks.
De enige mensen die er iets op vooruit gaan zijn mensen die alleen maar fitnessen.

De campuscard biedt UT-medewerkers en externen dezelfde faciliteiten op de Campus als UT-studenten en voorziet zo in een eenduidig aanbod.
--> Alle burgers mogen dus ook lid worden, dan betekent dat dus dat je je identiteit als studentensportvereniging verliest.

Een tegenargument dat hierop gegeven wordt:
Verenigingen bestaan voor minstens 75% uit studenten.
--> Volgens mij mag je niet sommige mensen wel toestaan lid te mogen worden en anderen niet. Dit is discriminatie.

Om mensen die kortstondig verblijven op de UT ook toegang te bieden tot de Sport- en Cultuurfaciliteiten zullen er maandkaarten te koop zijn. Deze kaarten zullen een ingangsdatum hebben vanaf het moment van aankoop en maandelijks verlengbaar zijn.
--> Hier heb je pas wat aan als je sportverenigingen ook verplicht om het mogelijk te maken om je voor 1 maand in te schrijven. In de praktijk is ledenadministratie door het grote verloop al 1 groot geouwehoer, dus ga dit nog maar een extra lastig maken voor de besturen.

Het komt over als een heel slecht doordacht plan, wat grotere gevolgen heeft dan er in eerste instantie gedacht wordt.
Bovendien vind ik het een weinig creatieve actie om te zeggen: De UT geeft minder geld dus studenten moeten meer betalen. Ik denk dat er gewoon even gekeken moet worden naar een andere 'potjesverdeling'. Iets als een SOFA-dag... heel leuk, maar van dat geld kun je ook twee sportverenigingen laten bestaan. Trappen omdraaien in een sportcentrum en het bouwen van een Italian design-lift die incidenteel gebruikt wordt? Dat is nou ook niet echt handig.