HET BEHOUD VAN HET GEMEENTELIJK BASISONDERWIJS IN ONZE GEMEENTE

Gast

/ #112

2014-02-11 13:16

Het is jammer dat het gemeentebestuur enkel en alleen beoogd heeft om van een vaste kost af te geraken.

Maar de ambtenarij kost toch ook wel wat centen, of niet soms? Is dat geen vaste kost? Is dat geen grote kost? Dan vraag ik me af waar de beslissing en de drukking vandaan komt om de school te sluiten. En ik zeg 'sluiten' omdat die term nog heel dicht bij de realiteit komt. Waarom MOET de school sluiten?

En wat van de overdekte wielerpiste die op de planning staat? Waarvoor dient die nu eigenlijk? Een streling van het oog of een streling van het Ego ??? De schone schijn? Oppervlakkig vind ik dat.

Ze zullen wel argumenteren dat daar niks van beslist is (van die wielerpiste), maar dat heeft men ook lang beweerd over de toekomst van Beekbeemden.

Ik heb nog niet gesproken van de kosten voor de overdekte atletiekpiste, de verhuis van het OCMW, de uitbreiding van de bibliotheek, de bouw van de huizen van de brandweer, de verhuis van het cultuurcentrum, de bouw van een nieuwe sporthal en noem maar op.

Ze hebben er niks beters op gevonden dan toch maar een school van 30 leerkrachten en bijna 300 leerlingen te sluiten, terwijl ze er 0,0 euro loonkosten aan hebben. De gemeente betaalt trouwens geen lonen van leerkrachten, want dat doet Vlaanderen. Het gaat hier enkel om een hoop cement en bakstenen. Daarvoor worden meer dan 300 MENSEN aan de kant geschoven (de ouders en de grootouders nog niet meegeteld).

De eigenlijke betrokken partijen (ouders en leerkrachten) zijn helemaal niet betrokken geweest tot op het laatste moment.

Dit getuigt helemaal niet van respect! Mensen zijn meer dan cijfers. Het ego dient hier echt wel plaats te maken voor het menselijk goed.

Ik ben teleurgesteld in een partij die er op sociaal vlak juist wél zou moeten staan. Ik bedoel dit ook niet ALLEEN als kritiek op de SPA, maar het vertrouwen is wel weg. Daar stemmen ook wel veel mensen van buitenlandse origine op.

Wat is hier belangrijker? De coalitie behouden, postjes behouden? Dan weet ik ook wel op welke partij ik nietmeer zal stemmen.

Als persoon van Turkse afkomst ben ik wel helemaal teleurgesteld. Ikzelf werd in mijn jeugd geweigerd toen ik me wou inschrijven op een Katholieke school, toen ze nog schaamteloos konden zeggen dat het om mijn afkomst ging, ook al spreek ik en schrijf ik vlotter Nederlands dan de directeur die toen tegenover me stond. Ik MOEST daarom naar het gemeenschapsonderwijs. Voor heel wat Turkse kinderen en ouders blijft er dan eigenlijk ook geen keus meer.

Beekbeemden is een school met een gezonde mix van kinderen van allochtone en autochtone afkomst. Onder andere daarom of misschien vooral daarom kiezen mensen bewust voor Beekbeemden. De sociale mix weerspiegelt de echte sociale samenstelling van Heusden-Zolder. Beekbeemden geeft kinderen van allochtone afkomst de kans om naar een school te gaan waar ze nog wel – spontaan - Nederlands kunnen spreken met hun klasgenoten. Dit is toch ook veel waard voor de maatschappij. Als deze ouders een andere school gaan zoeken in het Katholiek onderwijs, dan is er nog geen garantie dat zij zich gaan KUNNEN inschrijven. Dan blijft er toch geen andere keus meer over dan het Gemeenschapsonderwijs, waar de sociale mix eigenlijk allesbehalve ideaal is in Heusden-Zolder.

Het gaat hier ook natuurlijk niet alleen over allochtone ouders en kinderen, maar ook over de Vlaamse ouders en kinderen, die bewust hebben gekozen voor het gemeentelijk onderwijs. Ook zij zullen nu MOETEN kiezen voor één van de twee andere mogelijkheden waar ze eigenlijk nooit hebben achter gestaan.

Hier komt enkel segregatie en vervlakking van. Staat een gemeente als Heusden-Zolder hiervoor in?

Irfan