HET BEHOUD VAN HET GEMEENTELIJK BASISONDERWIJS IN ONZE GEMEENTE

Elsen Peter

/ #104 30 jaar

2014-02-09 22:34

Als oud-student van Beekbeemden vind ik het ongelooflijk dat de school zou afgebroken worden en overgaan naar het gemeenschapsonderwijs. De lagere school lag vroeger t.o.v. de kerk. Vermits de oude school talrijke barsten had wegens mijnverzakkingen werd een nieuwe school gebouwd. Ik herinner mij de opening: we waren, als kind, erg trots op onze nieuwe school. De nieuwe school van Beekbeemden is nu 30 jaar oud. Zelfs de naam doet ons eraan herinneren dat de school in een beemd is gebouwd dichtbij een beek. Het is ongelooflijk dat een school na 30 jaar al afgebroken zou moeten worden omdat de muren vol water zouden zitten. Is afbreken wel de juiste optie, waarom niet waterdicht maken ? Alle gemeentelijke infrastructuur in Zolder-Centrum moet blijkbaar verdwijnen. Als kind gingen we naar het zwembad, naar de sporthal, we gingen naar de film in het cultureel centrum en we kenden het museumpje van buiten. Later volgde ik een opleidig in het CVO. Alles zou dit bestuur willen afbreken, en dus ook onze school. Het is een schande voor Heusden-Zolder om politiekers te hebben die achter zo'n afbraakbeleid staan. De "soap" van de afgelopen tijd heeft pijnlijk duidelijk gemaakt dat men zelfs een krappe meerderheid wil behouden om langs de ene kant de afbraak-visie te kunnen volhouden en langs de andere kant waanzinnig veel geld uit te geven aan prestige-projecten (denk aan CVO op mijnterrein, een vélodroom aan circuit Terlaemen, een sporthal klasse 1, cultureel centrum op het mijnterrein,...). Als er 1 raadslid van de meerderheid is die deze waanzin niet meer kan aanzien, is Heusden-Zolder terug onbestuurbaar. Met een geschiedenis van overlopers in de gemeenteraad en het totaal gebrek aan draagvlak bij de bevolking voor de afbreukpolitiek, lijkt dit scenario realistisch. Ik begrijp dat een gemeentebestuur spaarzaam moet omgaan met zijn middelen, maar geld voor kleinschalige investeringen in bv. kinderopvang moeten toch kunnen ? Geld investeren in renovatie in iniatieven die jaren deel hebben uitgemaakt van de lokale gemeenschap, moeten toch kunnen ? Maar neen. Dit bestuur lijkt geen ruimte te laten voor de mening van zijn eigen bevolking. Hopelijk komen de huidige politici wel tot bepaalde inzichten of verandert de kiezer volgende keer de kaarten (met nieuwe mensen die wél een positieve visie hebben op bv. Zolder-Centrum). Ik vrees dat de schade (die dit bestuur tegen de volgende verkiezingen zal aangebracht hebben) heel groot zal zijn. Dit vind ik verrassend omdat bepaalde partijen, zoals NHZ en SPA heel wat zaken gaan afbreken die men zelf heeft opgebouwd. Dit vind ik verrassend omdat beide partijen wel een aantal bekwame politici hebben. Maar goed: kan je het SPA en de linkerhoek van NHZ verwijten dat men liever één grote lagere school van het staatsnet heeft om de concurrentie aan te gaan met Molenbeemden in plaats van gemeentelijk onderwijs (en handig gebruik maakt van de infrastructurele en financiële problemen) ? Niemand weet nog dat NIEUW en SPA 30 jaar geleden de beslissing hebben genomen om de school op een verkeerde plaats te bouwen, nu zijn het dezelfde partijen (aangevuld met overlopers) die beslissen om af te breken. Men vergeet blijkaar dat men wel een bepaalde visie mag verdedigen, maar als het niet gedeeld wordt door de lokale bevolking de prijs wel eens hoog kan oplopen. Een afbraak van je eigen lagere school, van je sporthal, zwembad, van cultureel centrum, museum,... Zou een kiezer zo'n beslissingen "vergeten" als hij in een stemhokje staat ?

De leerlingen van Beekbeemden komen uit de verschillende deelgemeenten van Heusden-Zolder. We hebben vrijheid van onderwijs. Als Beekbeemden sluit, zullen de leerlingen heus niet allemaal naar het gemeenschapsonderwijs gaan, de leerkrachten zullen wel moeten overgaan naar het gemeenschapsnet. Je moet geen helderziende zijn om te voorspellen wat er gaat gebeuren met het personeel of met de leerlingen. Hoe zal men dit oplossen ? Veel sterkte allemaal.