Afschaffen verplichte eigen risico gezondheidszorg

CommercieelKarakter

/ #1694

2014-01-11 16:18

Ik zou het winstoogmerk van verzekeraars willen beperken of algeheel verbieden, en eigen risico is onzin die het alleen voor verzekeraars gemakkelijker maakt mijn inziens (ik snap de constructie mogelijk niet goed, dat in zichzelf is al een twijfelachtige eigenschap van eigen riscio maar goed).

Als je de zorgpremie niet kan betalen krijg je als 'hulp' en premie van het CVZ opgelegd die ze via het CJIB innen voor een bedrag dat afgelopen jaar bijvoorbeeld ~50% hoger was dan de gemiddelde basispremie. Met dat soort hulp heb je geen vijanden meer nodig.

Ik heb met eigen ogen een deel van de dagelijkse bedrijfsvoering van een grote verzekeraar mogen aanschouwen voor een aantal maanden. Er is daar zoveel geld (ja, ook in tijden van 'crisis') dat het feitelijk niet boeit wat er gebeurt, inefficiënte werkwijzen boeien niet, je zou er geld kunnen verbranden en zolang het niet echt zichtbaar(hoog genoeg bedrag) zal er geen haan naar kraaien.
Ik ben geen analyst of uberhaupt commercieel ingestelde persoon maar volgens mij gaat het fout bij het feit dat een commercieel bedrijf iets aanbied waar de burger niet omheen kan. Enerzijds moet je (zorg)verzekerd zijn bij wet en anderzijds zou je ook zonder dat een noodzaak hebben je te verzekeren tegen zorgkosten omdat ze niet gewoon uit de zak te betalen zijn. Dit veroorzaakt volgens mij een vreemde soort markt, zo hebben we er nog wel wat meer als gevolg van 'privatisering'.
Begrijp me niet verkeerd, de verzekeraars zijn niet de enige die kwaad bijdragen aan het probleem. Het samenspel met de daadwerkelijk zorgverlenende/leverende partijen is even krom als de rest, je kan niet met goed fatsoen ergens zorg(producten) afnemen en zelf betalen als je inkomen lager is dan 2x'modaal', natuurlijk ben je verplicht verzekerd dus het hoeft ook niet. Maar is het is wel raar dat er een heel andere maatstaaf is van prijs-kwaliteit verhouding dan in de rest van de 'open-markt', denk ik dan.

Hoe onrealistisch en naief ook: een premie van € 50 euro p.p.p.m. zonder eigen risico en aanvullende verzekeringen lijkt me meer van deze 'crisis' tijd. Aanvullende verzekeringen voor minimum inkomens subsidiëren bij gezondheidsafhankelijkheid('tijdelijk' en/of chronisch), te bepalen/toetsen door een huisarts ofzo(iemand die objectief genoeg kan zijn).
Als de verzekeraars niet met € 50 p.p.p.m. rond kunnen komen in hun constructie moeten ze wat mij betreft efficiënter werken, betere deals met zorgverleners/leveranciers maken of bij MinFin aantonen waarom het niet uit kan (en bij een bonus voor management die per jaar hoger uitvalt dan 1 maand bruto inkomen, direct wegsturen wat mij betreft).

Heerlijk toch hè om de irritatie van je af te schrijven, bijna therapeutisch. Ik realiseer me dat het 'makkelijk lullen' is, maar feitelijk moet het toch ook 'simpel' zijn voor de burger om zaken waar wetgeving mee gemoeid is te kunnen doorgronden. Vraag aan iemand hoe eigen risico werkt nu, en niemand zal je een volledig correct antwoord kunnen geven(tenzij ze 'niet' antwoorden misschien), dat is een teken dat of het systeem niet klopt(te ingewikkeld is) of de informatievoorziening niet op orde is.

Helaas kunnen we al niet meer zonder (zorg)verzekeringen dus de grootste kracht/macht zijn we als burgers al verloren.