Verbod op kleutertoetsing


Gast

/ #275

2013-11-25 20:03

De commerciële instelling CITO beweert onafhankelijk te zijn, maar onderhoudt nauwe banden met het ministerie van onderwijs en de inspectie van het onderwijs. Zodra kinderen gemiddeld beter scoren, een trend die is waar te nemen door het opbrengstgericht werken en de huidige "afrekencultuur," past CITO haar scores aan. Kinderen (en leerkrachten) moeten dus steeds beter presteren om tot hetzelfde niveau te komen. Ik heb hierover contact gehad met CITO. CITO doet dit om de procentuele verhouding tussen de verschillende niveaus te laten bestaan. Tevens is CITO zich ervan bewust dat er tegenwoordig gefraudeerd wordt om hogere/ voldoende resultaten te verkrijgen, maar zij weten niet wat er tegen te doen. Onlangs heeft CITO de normering van een aantal toetsen weer aangepast. De normering is in korte tijd opnieuw strenger geworden. Zo kan een kind dat vorig jaar nog een A-niveau scoorde nu met dezelfde gegevens een C-niveau scoren en daarbij zelfs onder het landelijk gemiddelde komen! Leerlingen worden extra begeleid om ze zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen, maar het slaat door. Laat kinderen zich ontwikkelen binnen hun eigen vaardigheden. En laat leerkrachten ze daarbij steeds stimuleren tot de zone van de naaste ontwikkeling.Kinderen zijn geen machines met "bij een bepaalde input een gegarandeerde output." Ze ontwikkelen zich soms sprongsgewijs. Leerkrachten en leerlingen worden gefrustreerd van al die toetsen. Kinderen die het gewenste cognitieve niveau niet halen worden gefrustreerd en regelmatig -onbedoeld en ongewenst- geconfronteerd met het gevoel dat ze niet goed genoeg zijn. Onze staatssecretaris stelt dat alle talenten er mogen zijn. Het begint erop te lijken dat alle talenten er mogen zijn, zolang je maar cognitief begaafd bent.
Over de kleutertoetsen meldt CITO dat kleuters de toetsen leuk vinden. Dat klopt, beweer ik uit ervaring. Ze voelen zich groot en hebben het gevoel dat ze groep 3 werk mogen doen.Ze spelen groep 3. In groep 3 is die toetsvreugde snel voorbij. Er kan rustig gesteld worden dat januari/februari een toetsmaand is en kinderen worden daarin "toetsmoe." Dit gaat tevens ten koste van de onderwijstijd.
De toetsen geven allang geen betrouwbaar beeldmweer door: 1. oefenen van de toetsen. Er is een echte markt voor ontstaan; Ambrasoft, Squla,Loi...
2. leerkrachten die, met de beste intenties, de kinderen een voldoende gunnen. Ook begrijpelijk in het huidge klimaat. Zo heb ik gehoord van scholen die bijv.de toetsen van begrijpend lezen mee naar huis geven om te oefenen, even uit het raam kijken om zo het kind voldoende woorden binnen de minuut te laten lezen, een leerkracht die woordkaarten in de klas had met de woorden van CITO woordenschat.
Daarbij ook de vraag: hoe kunnen we kinderen volgen in hun ontwikkeling als CITO iedere keer de normering aanpast zodra de procentuele verhoudingen over de verschillende niveaus verandert door "betere" resultaten.