DE SLACHTOFFERS, EEN VOLWAARDIGE PARTIJ IN HET STRAFPROCES
Neem contact op met de schrijver van de petitie
Veel sterkte aan alle slachtoffers tijdens dit moeilijke proces.
In de eerste plaats aan de nabestaanden van de vermoorde personen.
Maar ook aan de ouders van De Gelder, ook zij zijn slachtoffers...
Ik vind niet dat hen het recht op toegang tot het proces mag worden ontzegd.
Hoe zeer ik ook meeleef met de slachtoffers en hoe graag ik zelfs ook wil dat De Gelder eeuwig zal boeten voor zijn daden, ben ik van het oordeel dat men geen uitzondering moet maken op het proces van De Gelder. Dit om de bescherming van de gedaagde partij te verzekeren. Het zou anders maar heel makkelijk zijn eender wie schuldig te laten verklaren.
In de tweede plaats omdat er zo veel fout gaat met onze justitie en ik me afvraag of er in België nog wel justitie is.
Wanneer gaat de politiek hier iets aan doen?
9200 staat achter jullie!!
moordenaar !!!!!!!
worden 2 keer gestraft 1/ om het verdriet en kwaad die men hen aandoet en het 2/ de daders mogen zelf hun eisen stellen en worden dan ook goed beschermd zoals hun gezicht afdekken voor de buitenwereld hun staf niet volledig uitzitten en de vele eisen die zij kunnen stellen
de slachtoffers mogen mooi zwijgen zelf rechtspraak hebben die mensen als schtoffer zeker niet genoeg
#2 In deze petitie staat niets over het ontzeggen van recht op toegang voor de ouders van DG tot het proces. Het is ook een vraag, maar staat los van deze petitie.
Wel dat slachtoffers als een volwaardige partij zouden worden behandeld.
Het is te gek voor woorden dat daders meer rechten hebben dan slachtoffers!
Hoog tijd dat er iets verandert aan het rechtsysteem in België. Helaas zijn het steeds de zwaar getroffen slachtoffers die uit ervaring moeten spreken en pleiten voor een verandering.
Ik vind het erg moedig van deze ouders dat zij, in deze ongelofelijk zware tijden, toch nog de kracht en de moed vinden om te reageren. Voor hen zal het niets meer veranderen, maar hopelijk wel voor slachtoffers in de toekomst.
RESPECT!
Onze gedachten zijn bij jullie, een wit lintje aan onze voordeur is een klein gebaar van steun. Veel kunnen we helaas niet doen. Laat u omringen door uw geliefden in deze zware tijden. Samen sterk. STERKTE.
Maar ik ben het er niet mee eens dat de burgerlijke partij in alle gevallen ook een stem moet krijgen bij de strafmaat. Wanneer er sprake is van een overlevende of een situatie waarbij er duidelijk een blijvende bedreiging blijft bestaan, moet dit zeker mogelijk zijn. In andere gevallen blijft de strafmaat, mijns inziens, eerst en vooral iets tussen de samenleving en de verdediging: we leven niet in een wraak-samenleving en het vrijkomen van een Kim De Gelder is een mogelijke bedreiging voor iedereen. Bovendien is assisen reeds al te zeer een situatie van één tegen velen, in vele zaken is het voor de verdediging enorm moeilijk om voldoende tegengewicht te bieden tegen de hele schare toppleiters van de burgerlijke partijen (zie proces Els Clottemans), die naast het openbaar ministerie op de jury inpraten. Dit laatste, het beginsel van de wapengelijkheid, maakt dat in mijn ogen ook een jury-wraakrecht voor de burgerlijke partij niet wenselijk is.
Ik wil ook nog opmerken dat in België slachtoffers/nabestaanden juist een opmerkelijk grote hoeveelheid rechten hebben en dat dit ook een kost heeft (het is één van de voornaamste redenen voor het vertragen van onze strafprocessen (vergelijk deze zaak eens met die van Anders Breivikh)). Ten slotte, rechtsstelsels die erop gebrand zijn zoveel mogelijk verdachten te veroordelen en deze zo zwaar mogelijke straffen op te leggen hebben ook hun donkere keerzijde: kijk maar eens naar de statistieken van onterechte veroordelingen in de VS. Dit zijn allemaal zaken waarover goed moet worden nagedacht, al te emotioneel reageren op basis van (foutieve)zeer éénzijdige media-berichtgeving is gevaarlijk.
| This discussion has been closed. |