Lijnbus moet blijven in Banholt, Bemelen, Rijckholt en Termaar


Gast

#1 Vancom Zuid-Limburg (1995-2000)

2014-01-09 22:35

Er was gewoon geen beter lijnennet dan Vancom Zuid-Limburg
Deze hadden een goede frequentie, en deden zowat alle kernen en (bijna) alle gehuchten aan.
En aan klandizie geen gebrek.

Lijn 55:
Gulpen-Ingber-Scheulder-Sibbe-Margraten-Groot en Klein Welsden-T'Rooth-Bemelen-Maastricht
Lijn 56:
Gulpen-Reymerstok-Terlinden-Banholt-Mheer-Herkenrade-St. Geertruid-Eckelrade-Gronsveld-Maastricht
Lijn 57:
Gulpen-Partij/Wittem-Mechelen-Epen-Heijenrath-Slenaken-Hoogcruts-Noorbeek-Mheer-St.Geertruid-Gronsveld-Maastricht
Lijn 57 korte slag:
Gulpen-Euverem-Beutenaken-Slenaken-Heijenrath-Epen-Mechelen-Partij/Wittem-Gulpen
Lijn 58:
Maastricht-Gronsveld-Oost Maarland (dorp)-Eijsden
Lijn 59:
Valkenburg-Sibbe-Vilt-Berg en Terblijt-Maastricht-Oost-Maarland (Rijksweg)-Eijsden-Mariadorp-Withuis-Mesch
Lijn 60:
Valkenburg-Vilt-Berg en Terblijt-Maastricht
-Buurtbuslijn 191:
Valkenburg-Sibbergrubbe-Sibbe-Groot Welsden-Margraten-Honthem-Eckelrade-Honthem-Bruisterbosch-Banholt

Dat was dan wel alleen het heuvelland Zuid-west, maar het liep wel.
Alleen was er geen bal mee te verdienen voor het vervoersbedrijf.
Daarom had het Amerikanse Vancom het na 5 jaar al voor gezien gehouden, en de tent aan Arriva verkocht.

Gast

#2

2014-01-10 08:18

Voor vooral oudere mensen in kleine dorpen is het zeer belangrijk dat ze zonder veel problemen deel kunnen nemen aan activiteiten, die veelal in grotere kernen plaatsvinden. Dit houdt deze mensen fitter, vitaler, ze worden minder eenzaam, hetgeen op den duur kostenbesparend kan werken. Vaak kunnen deze mensen niet meer op eigen gelegenheid ergens komen, daarom is het erg belangrijk dat ze gebruik kunnen blijven maken van een lijnbus. Voor mijn part gaan naar deze kleine kernen lijnbussen geschikt voor bijv. 20 personen ipv de gewone lijnbus. Ook voor schoolgaande jeugd is de lijnbus erg belangrijk!

Gast

#3

2014-01-10 08:28

We staan dan helemaal in ons hemdje

Gast

#4

2014-01-10 12:35

Onbegrijpelijk dat ze de lijnbussen weg willen halen. Kinderen die in deze dorpen wonen gaan vaak naar school met deze bus.

Gast

#5

2014-01-10 15:58

de dorpskernen worden steeds meer afgesloten waardoor er geen mogelijkheden zijn voor oudere mensen, die vaak de nieuwe telefoons e.d. niet kunnen hanteren. laat staan een busje bellen
Math

#6

2014-01-10 19:16

Zijn ze nu helemaal van de pot gerukt!

Gast

#7

2014-01-11 08:07

Dat is een goed initiatief. De kleine kernen worden onleefbaar. Geen winkels, geen pinautomaten en straks geen bus meer!!!!

Gast

#8

2014-01-11 10:12

Een leefbare kern wordt hierdoor een onleefbare kern
gast

#9

2014-01-11 11:14

Er zijn genoeg mogelijkheden om het openbaar vervoer in de kernen te houden. Er zijn financiële ondersteuningen genoeg, ook bij de desbetreffende gemeenten. Alleen moet er mee onderzoek gepleegd worden hoe het behouden kan blijven met of zonder steun en met of zonder vrijwilligers. We laten het er in ieder geval niet bij zitten. Voor onze lokale politici een mooie uitdaging om bij de volgende verkiezingen extra steun te krijgen. En als ze laten horen en zien dat ze ermee bezig zijn dan krijgen ze genoeg steun uit de dorpen voor hulp in deze.

Gast

#10

2014-01-11 18:43

Wij vragen ons af hoe het mogelijk is, dat iemand DIT bedenkt. Hoe wil je de dorpen leefbaar houden, als alles afgeschaft word. Openbaar vervoer is een must.Op het moment dat je weg wil gaan, moet er een vaste bus beschikbaar zijn. De ouderen, de schoolkinderen, de mensen die geen auto hebben, de toeristen die naar ons dorp komen om te wandelen.Zij zijn hier de dupe van. Hoe verzin je het om te zeggen dat je dan maar 1,8 km moet lopen, om een bus te nemen!!!!!!En laten we wel wezen, zo'n busje met een vrijwilliger erop, moet die dan de hele dag beschikbaar zijn? En is het wel verantwoord dat je aan een niet professionele chauffeur wordt overgeleverd.
Ik moet er niet aan denken, dat dit idiote plan wordt doorgevoerd. Arme bejaarden . Totale isolatie. Mooi wonen in een dorp wil nog niet zeggen dat je van de buitenwereld moet worden afgesneden!!!!!

Gast

#11

2014-01-12 10:44

Het is toch gewoon belachelijk!!!!

Gast

#12

2014-01-13 12:00

Goed initiatief van de heer Dreessen, waar hopelijk de betrokken gemeenteraden zich snel bij aansluiten.

Gast

#13

2014-01-13 12:49

ook inwoners van kleine kernen betalen trouw de prov.belastingen, dus hebben ze volgens het gelijkheidsbeginsel in principe evenredig recht op kwalitatief gelijkwaardig openbaar vervoer als de inwoners van grotere kernen,hoewel praktisch uitgewerkt er kwantitatief in de frequentie van het aantal diensten per dag zonder meer verschillen zullen zijn. bovendien,hoe moet ik dit prov.beleid duiden in het licht van hun slogan: limburg, je zou er maar wonen". de kleine kernen vormen immers het toetje op de taart.overigens een goed initiatief vsn de heer dreessen dat de betrokken gemeenteraden zal inspireren dusdanig dwars te gaan liggen dat de provincie dit onzalige plan in de bekende prullenbak zal deponeren

Gast

#14

2014-01-14 13:55

eerst vertrok de Rabobank, toen de winkel, toen de school en nu het openbaar vervoer. Hoe kan men Bemelen leefbaar houden . Ouderen en schoolgaande jeugd zijn vaak afhankelijk van de bus.

Gast

#15

2014-01-15 08:54

Ik zou het heel erg vinden als lijn 53 weggaat, omdat ik en mijn man het meest gebruik moeten maken van deze lijn. Want wij bezitten geen auto.

Gast

#16

2014-01-15 12:38

Het is altijd makkelijk om vanachter een bureau te redeneren en te zeggen dat een inwoner van Rijckholt maar 1,8 km hoeft te lopen.
Als hey mooi weer is , is dat nog tot daaraan toe, maar als je , als 80-er in weer en wind dit stuk moet lopen, zou het toch prettig zijn als er dan een provincie- of gemeente ambtenaar klaar staat om me op te pikken!!!
En dan heb ik het nog niet over rollator-gebonden personen.

Gast

#17

2014-01-15 15:12

Waar zijn ze mee bezig als de ouderen en de jongeren naar de stad willen is er geen vervoer.En als je met de auto wilt gaan sta altijd in de file of geen parkeer plek te krijgen door de duitse studenten die overal parkeren.Als je aan de andere kant van de stad woont heb je nou geluk.Met het parkeren dat er nou is,denk ook eens aan de andere kant van de stad wij zijn er ook nog.

Gast

#18

2014-01-15 16:50

Dit soort beslissingen wordt genoemn door personen, welke zich op hun dikker reet laten rondrijden in een benzine slupperend monster met chauffeur. Bouwen mag al niet meer in ons dorp, nu weer het openbaar vervoer ter discussie, wat is het volgende? Ik heb het al vaker gezegd, gajes zit in de bajes, crapuul in de politiek!

Gast

#19

2014-01-16 05:59

Busdienst MOET blijven. Ouderen en kinderen zijn ervan afhankelijk. Ook voor toeristen een belangrijk vervoermiddel

Gast

#20

2014-01-17 09:09

Wil Zd.Limburg inwoners en toeristen aantrekken dan zijn de basisvoorzieningen juist van het grootste belang.

Gast

#21

2014-01-19 09:03

Er zijn veel mensen die gebruik maken van deze goede oplossing met kleine bussen door de kleine dorpen te laten rijden waar nog mensen met schoolgaande kinderen en oudere die anders geen alternatief hebben Er is al genoeg verdwenen zoals scholen/winkels/buurthuizen en wat er nog meer bijkomt

Gast

#22

2014-01-21 08:31

Er verdwijnt al genoeg in deze dorpen. Laat ons dit houden! Zonder bus kunen we helemaal niks meer..

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2014-01-23 15:42



Gast

#24

2014-01-28 10:07

we hebben nu nog één keer per uur een lijnbus.
minder kan niet!
Rubke

#25 Re: Vancom Zuid-Limburg (1995-2000)

2014-01-28 13:41

#1: - Vancom Zuid-Limburg (1995-2000)

Wij vragen ons af hoe het mogelijk is, dat iemand DIT bedenkt. Hoe wil je de dorpen leefbaar houden, als alles afgeschaft word. Openbaar vervoer is een must.Op het moment dat je weg wil gaan, moet er een vaste bus beschikbaar zijn. De ouderen, de schoolkinderen, de mensen die geen auto hebben, de toeristen die naar ons dorp komen om te wandelen.Zij zijn hier de dupe van. Hoe verzin je het om te zeggen dat je dan maar 1,8 km moet lopen, om een bus te nemen!!!!!!En laten we wel wezen, zo'n busje met een vrijwilliger erop, moet die dan de hele dag beschikbaar zijn? En is het wel verantwoord dat je aan een niet professionele chauffeur wordt overgeleverd.
Ik moet er niet aan denken, dat dit idiote plan wordt doorgevoerd. Arme bejaarden . Totale isolatie. Mooi wonen in een dorp wil nog niet zeggen dat je van de buitenwereld moet worden afgesneden!!!!! (relaas van gast #10 en daar ben ik het mee eens)