Handen Af Van Zwarte Piet

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Handen Af Van Zwarte Piet.


Gast

#1

2013-10-22 10:29

Het is je reinste flauwekul allemaal. Iets wat al eeuwen traditie is moeten we maar afschaffen omdat een enkele zwarte zich gediscrimineerd voelt? En dat terwijl hij in zijn eigen jeugd ook om het hardst sinterklaas kapoentje zong. Zielig volk vind ik dat.

Gast

#2

2013-10-22 10:59

Te gek voor woorden, waar eindigd alles. Zwarte Piet moet blijven


Gast

#3

2013-10-22 12:05

Handen af van ons sint en pieten feest

Gast

#4

2013-10-22 12:20

Dit kan echt niet. Traditie getrouw hoort zwarte piet in Nederland! !!

Gast

#5

2013-10-22 12:36

Allemaal tekenen

Gast

#6

2013-10-22 13:58

Het is te gek voor woorden dat WIj Nederlanders ons weer eens moeten aanpassen aan onze allochtonen medelanders. Wanneer passen onze medelanders zich eens aan de normen en wrden van ons land aan.
sg

#7 Huh ?

2013-10-22 14:45

Iedereen mag Nederland in, iedereen word opgevangen..maar iemand die 2 weken blijft die word geweigerd door de alochtone medelander...wat mis ik hier ??

Gast

#8

2013-10-22 14:56

Blijf van onze traditie af!! ZWARTE Piet hoort gewoon bij Sinterklaas!!

Gast

#9 Zwarte piet

2013-10-22 14:59

Waar gaat dit heen in dit land ik snap er geen snars van ,heb nog nooit zo n idioot iets meegemaakt als hier.
Zwarte piet is er al zoooooooooo lang en nu ineens hebben ze het over afschaffen idioterie is het .

Gast

#10

2013-10-22 15:04

Te gek voor woorden!! Zwarte Piet mag blijven!! Degene die hiervoor in opstand komt heeft ook deze eeuwen oude traditie mee gekregen, ( voor degene die hier geboren zijn )nu ze ouder zijn ineens zichzelf aangevallen voelen worden door racisme?? Ga toch heen man. Ons land, daar horen ze zich aan aan te passen..Tenslotte moeten wij dat ook in hun land. Ik ben geen racist, maar vind dat het nu een keer genoeg is met deze gasten. Nederland REAGEER NU EENS MASSAAL!!!!
spin

#11

2013-10-22 15:12

Als zwarte piet niet meer mag met sinterklaas. Schaf dan gelijk alle feesten af. En dan bedoel ik alle feesten. Van pasen tot suikerfeest en van kerst tot .... noem maar op. Dan zijn we gelijk van al dat gezeur af.

En wat doet onze regering ?? Die steken snel hun kop in het zand en gaan verder met hielen likken en kontenkruipen.

Gast

#12

2013-10-22 15:13

het moet toch niet gekker worden afblijven van het sinterklaas feest

Gast

#13

2013-10-22 15:18

Blijf van Zwarte Piet af
als je er niet tegen kunt moet je maar naar je eigen land gaan.

Gast

#14

2013-10-22 15:22

Hoe moeten wij vertellen dat zwartepiet niet meer mag aan onze kinderen?
Sinterklaas is voor de kinderen

Gast

#15

2013-10-22 15:33

het is al honderden jaren zo nooit geen klacht over geweest nu jaar 2013 begint men er over te klagen. wij hollanders moet maar eens een keer goed in opstand komen dat ze met de handen van onze culruur moeten afblijven.

Gast

#16

2013-10-22 15:34

Het is te gek voor woorden waarom word ons alles afgepakt.
Laat ze is kijken naar andere rassen die mogen hier alles.
Je ben gewoon buiterlander in je eigen land.
Als ze er zo last van hebben rotten ze lekker op naar hun eigen land.
Dan hebben ze er ook geen last van.
Als je dan ergens last van moet hebben zijn het hoofd doeken
Onze kinderen mogen geen cap of pet op maar dat mag alemaal wel.
En zo is er nog veel meer om ons gediscrimineerd te voelen

Gast

#17

2013-10-22 15:35

wij doen ook niet moeilijk over ramadan slacht feest suikerfeest
dus blijf van ons feest af

Gast

#18

2013-10-22 15:35

dat gezeik moet nu eens stoppen hoor, zwarte piet hoort bij sinterklaas niks verkeerds aan

Gast

#19

2013-10-22 15:58

Belachelijk, er zijn toch belangrijkere zaken om ons druk om te maken dan dit?
Gewoon Sinterklaas met zwarte piet, hoe zou ik dit trouwens mijn zoontje moeten uitleggen die fanatiek geloofd en zich er op verheugd???

Gast

#20

2013-10-22 15:59

Waar komt sint en piet oorspronkelijk vandaan?
Ja uit turkije dus waar maakt de vn zich druk over.
Nadat ik bij mijn eigen petitie deze tekst tegen kwam wilde ik dit ook met jullie delen:
Rond 20 maart vieren verschillende landen waaronder Iran, Azerbeidzjan en Afganistan Noroez. Hiermee worden het nieuwe jaar (volgens de Perzische kalender) en het voorjaar ingeluid. Mensen gaan bij elkaar op bezoek en geven elkaar cadeautjes.

In Iran speelt de figuur Hajji Firuz een grote rol tijdens de festiviteiten. De zwartgeschminkte figuur met felrode lippen is gehuld in rode kleren. Hij speelt tamboerijn en zingt om kinderen en hun ouders te vermaken.

Volgens een theorie zou de traditie afkomstig zijn uit het zoroastrisme, een Perzische religie. De zwarte figuren zouden vuurbewakers moeten voorstellen wier huid zwartgeblakerd is omdat ze aan het eind van het jaar bij mensen langsgingen en hen aanspoorden om hun oude spullen te verbranden. Door de rook werd hun huid zwart.

Een andere theorie is dat Hajji Firuz stamt uit ouder tijden waarin zwarte slaven door de steden trokken om te zingen voor de plaatselijke bevolking.

Erfgoed

In 2009 werd dit Perzische feest met hun versie van Zwarte Piet vermeld op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid. In 2010 werd de feestdag ook erkend door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Daarmee wordt de Iraanse Zwarte Piet dus beschermd door de Verenigde Naties.

"Noroez draagt de waarden van vrede en solidariteit tussen generaties en binnen families uit en draagt door verzoening en naastenliefde bij aan de culturele diversiteit en vriendschap tussen mensen en verschillende gemeenschappen", zo zeggen de VN op hun website over het feest.

Ook in Iran is er overigens kritiek op het 'racistische karakter' van Hajji Firuz. Over het algemeen is de figuur echter geliefd door de mensen en zorgt hij jaarlijks voor vele lachende gezichten.

Gast

#21

2013-10-22 15:59

handen af van een Nederlands kinderfeest.laat de VN doen waar ze voor zijn .

Gast

#22

2013-10-22 16:19

Belachelijk. Gezeur

Gast

#23

2013-10-22 16:54

Er kwam de sint iets naars ter oren
Wat hij toch liever niet zou horen

Jij wilde graag een groene piet
Een zwarte, nee dat kan echt niet

Geel of blauw is geen bezwaar
Desnoods een zilver exemplaar

Maar bruin of zwart dat is verkeerd
Omdat je dan discrimineert

Zo wordt de sint de bonte hond
Maar ken jij wel de achtergrond?

Ik denk het niet, maar ’t is niet gek
Die kleine zorgt voor tijdgebrek

Daarom legt sint het nu maar uit
Want van jouw visie klopt geen fluit

Mijn pieten zijn geen echte negers
Maar doodgewone schoorsteenvegers

Ik heb wel wat bewijs daartoe
Wat dacht je van de piet zijn roe?

En ook zijn prachtige kledij
Is functioneel en hoort daarbij!

Als je vaak door de schoorsteen schiet
Wordt je vanzelf een zwarte piet

Knoop dit maar heel goed in je oren
Mijn zwarte pieten, dat zijn moren

Een moor, dat is een Arabier
En ik heb ook nog Berbers hier.

Ikzelf sluit daarna de rijen:
Sint Nicolaas komt uit Turkije

Ik ben in Patara getogen
Daar is geen letter van gelogen

Ik zeg het nu dus maar gewoon:
Ik ben een echte allochtoon

Het toppunt van de integratie?
Mijn intocht, waar de hele natie

Voor een Turk en Marokkaan
Vrolijk aan de wal gaat staan
Daar is dus niks racistisch aan....

Dus voor de blauwe variant
Ga je maar naar smurfenland...

Groetjes van de sint

Gast

#24

2013-10-22 17:09

Een eeuwenoude traditie moet verdwijnen omdat er een aantal zich gediscrimineerd voelen !! Het moet niet gekker worden hier in Nederland. Als je hier wilt wonen moet je onze tradities maar leren waarderen en je eens verdiepen in dit eeuwenoude KINDERFEEST !!
Zwarte Piet wordt niet gediscrimineerd maar is de steun en toe verlaat van de oude man genaamd Sinterklaas !!!

Gast

#25

2013-10-22 17:21

Als onze traditie jullie niet aanstaat, ben je natuurlijk altijd vrij om tegaan!!!