Petitie voor één geïntegreerd openbaar spoorwegbedrijf

Karin

#1

2012-10-31 18:48

Voorbeelden als Engeland en NEderland leren dat gesplitste spoorbedrijven en de er onvermijdelijk op volgende privatiseringen een ramp zijn zowel voor de veiligheid en de stiptheid, dus het belang van de reizigers, alsook de werkomstandigheden van het personeel. Om van de almaar stijgende prijzen nog niet te spreken.
palo

#2

2012-11-01 22:43

Het openbaar vervoer in het algemeen moet meer uitgebouwd, efficiënter, toegankelijker en betaalbaar zijn. Het is immers het vervoer van de toekomst.

Gast

#3

2012-11-06 22:14

ik vind dat allemaal goed: als de vakbonden eindelijk eens ophouden met staken! maar dat zal pvda niet zo plezant vinden. en dat zal mij dikkement worst wezen!

Gast

#4

2012-11-06 22:15

ik dacht dat mao dood was? misschien is albanië een optie?
hamid

#5

2012-12-13 11:38

Ensemble, on est plus fort.
GroeneKangoo

#6 Re : #3

2012-12-15 13:28

Als je iets wilt neerpennen, begrijp dan zelf eens wat je schrijft. Vakbonden zijn er om de werknemers te beschermen en komen zelfs op voor de reizigers. Als er gestaakt wordt, voor 2012 waren er slechts twee erkende stakingen, is dit enkel om de druk op de onderhandelingen te kunnen verhogen. En zodoende onze eis te kunnen bekrachtigen, meer niet. Al die andere akties zijn gewoon woedeuitingen, niet erkende akties, van bv. treinbegeleiders die te maken hebben met agressie, enz... En terecht !!! Want zou jij graag slaag op jou werk krijgen, omdat je jouw dagelijkse taak steeds naar behoren doet? Dus Vakbondsmensen zijn geen beroepsstakers. Laat ons dit misverstand uit de wereld helpen. Verder heb je bij de NMBS twee erkende belangengroepen, ACV-Transcom en ACOD-Spoor. En twee aangenomen belangengroepen, VSOA en OVS. PVDA, waar u ons met vergelijkt is een politieke strekking en GEEN vakbond. En als er gestaakt wordt, is dit niet omdat de vakbonden moeilijk willen doen, maar omdat de leiding van de NMBS moeilijk doet. Zoals de problemen die zich dagdaaglijks voordoen. Zie gewoon de recente problemen : dagdagelijkse vertragingen, de Fyra, agressie, enz... Enkel en alleen omdat de vakbonden te weinig inspraak krijgen !!! Dus ook nu, is er voor ons maar één uitweg : "Terugkeren tot een eenheid van het bedrijf". Enkel dit is een oplossing en zullen er al véél vertragingen opgelost zijn. Waarom? Omdat de werknemers dan tot één GROTE directie behoren en terug zullen leren communiceren met elkaar.

 

Anita

#7 Re: Re : #3

2012-12-15 13:52

#6: GroeneKangoo - Re : #3

Dank U, GroeneKangoo,

Dit is inderdaad de reden waarom ik als gewone pendelaar deze petitie ben begonnen om zo als pendelaarsgroep steun te kunnen bieden aan de acties en de onderhandelingen van de syndicaten die dit inderdaad in de eerste plaats doen voor het spoorpersoneel maar ook op gelijke voet wat belangrijkheid betreft, voor de pendelaars die mee het slachtofffer zijn van al die onaanvaardbare plannen.

Groetjes

Anita

 

inge

#8 groot gelijk !

2012-12-16 18:18

#6: GroeneKangoo - Re : #3

Groot gelijk heb je . Ik begrijp dat reizigers niet tevreden zijn over onaangekondigde stakingen of andere , maar die reizigers zouden ook moeten begrijpen wat er momenteel gaande is . Voor mij lijkt wat er nu gaande is ,nl. de dagelijkse problemen met het net etc ... .en het afsplitsen van delen in verschillende entiteiten ... het pad effenen naar privatisering ?

Alle problemen een verrottingsstrategie ,om daarna te kunnen zeggen dat het spoor wel 'moet' geprivatiseerd worden ( of toch het lucratieve deel ? en dat kan je dan nu best al afsplitsen en onderbrengen in een andere vennootschap ?) ...

Omdat 'de privé' het allemaal zoveel beter kan ? Net zoals met de banken ?

Zie naar die landen waar het openbaar vervoer wel al volledig in privé handen is : zeer dure tickets en geen garantie op een goede verbinding .

Dè motieven van een privé maatschappij zijn i per definitie NIET de goede dienstverlening , maar de dividenden voor de aandeelhouders , en de bonussen voor de CEO's . Als het dan achteraf toch niet lukt ... vangt de Staat ( zeg maar de belastingbetaler , zeg maar : jij en ik ) de verliezen toch op ?

Misschien heb ik het verkeerd voor , maar deze splitsing lijkt mij de voorbereiding op verdere privatisering ... net zoals het de bedoeling was om bij de verkoop van de ASLK 1/3de van de opbrengst te gebruiken om ... de HST en De Post ... klaar te maken voor "de uitdagingen" van de vrije markt ?

Voor alle duidelijkheid : ik ben zelf ook zo'n reiziger die dagelijks het openbaar vervoer neemt. MAAR ik ben véél kwader om de dagelijkse aankondigingen over treinen die omwille van een defecte locomotief of een ander defect rijtuig ... gewoon afgeschaft worden of heel grote vertragingen hebben ... ook onaangekondigd ! en dat gebeurt quasi alle dagen wel ergens ! In 1979 , toen ik voor het eerst dagelijks de trein nam , viel dit NOOIT zo voor in de mate waarin dat vandaag wel gebeurt . En dàt is het gevolg van een beslissing die jaren geleden door de NMBS werd genomen om geen regelmatig onderhoud meer te doen ( wegens te duur)  , maar alleen te repareren als er iets kapot gaat ( en daar dragen toch alleen 'maar' de klanten (?) - reizigers de gevolgen van ? ...

Of zijn de klanten dan toch de 'melkkoeien' zoals een of andere CEO van het tramnetwerk het zo plastisch uitdrukte ?


Gast

#9

2012-12-23 00:39

1 bedrijf bestaande uit infrabel + nmbs aub
één

#10

2012-12-30 12:48

Laten we hopen dat dit helpt, indien niet dan moeten ze bij de spoorwegen maar eens staken tot er toegegeven word. Ik pak ook elke dag de trein hoor maar ik weet waarom er gestaakt word.