Lang Leve het Zuiderpershuis?

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Lang Leve het Zuiderpershuis?.


Gast

#1

2012-03-02 17:14

Een kunstencentrum met focus op multi-culturele producties kunnen we uiteraard niet missen in een stad en regio als Antwerpen! Integendeel, dit zou een prioriteit moeten zijn.
Wie verzint dit soort onzin?

Gast

#2

2012-03-02 17:33

Het is ondenkbaar dat Antwerpen zo'n bijzondere plek als het Zuiderpershuis zou verliezen! Tijdens mijn loopbaan in de sector heb ik al in verschillende kunstencentra gewerkt, en het Zuiderpershuis staat op vele vlakken toch op nummer één. Cultuur relevant maken voor de samenleving, dat is toch waar jullie naar streven? Ik ken geen kunstencentrum waar meer mensen uit alle lagen van de bevolking en uit alle windstreken zich thuis voelen. Lang leve het Zuiderpershuis!

Gast

#3

2012-03-02 17:44

Het zou een grote schande zijn, mocht het Zuiderpershuis verdwijnen

Gast

#4

2012-03-02 18:01

Het zuiderpershuis moet blijven!!!

Gast

#5

2012-03-02 19:16

Het Zuiderpershuis is onmisbaar in Antwerpen !

Gast

#6

2012-03-02 19:24

Prima initiatief, hopelijk slaagt het!!!

Gast

#7

2012-03-02 22:04

Al jaren runnen wij een muziekschool voor straatkinderen in Ségou, Mali. Dit jaar hebben wij voor de eerste keer de kans gekregen om te mogen spelen op het groot podium van 'Le festival du Niger', een eerste stap op erkenning van ons jarenlang werk. Het Zuiderpershuis is een plek die zulke initiatieven een podium biedt en daarom dragen wij vanuit Ségou het een warm hart toe!
Dat zij nog jaren steun van de overheid mogen krijgen en hun werk zorgeloos kunnen verderzetten.
Labouzou et ses petits bandits


Gast

#8

2012-03-03 00:20

Het Zuiderpershuis zijn subsidie ontzeggen is hetzelfde als bij volle zon je rolluiken neerlaten; je opsluiten voor geuren,kleuren en muziekjes die uit verre windstreken komen aanwaaien; ramen en deuren sluiten voor een veelheid van culturen; je opsluiten in je eigen kleine wereldje in de schaduw van je kerktoren, en dat in een wereldhaven. Ondenkbaar. Vlaanderen op zijn engst, en in de kern een uiting van xenofobie. Neen, driewerf néééén.

Gast

#9

2012-03-03 02:39

Ik zou het stom en heel spijtig vinden...

Gast

#10 Pandemie

2012-03-03 02:55

 

Zonder aarzelen heb ik deze petitie getekend.

Maar bekijk het ook eens wat breder, en lees eerst even verder voor je je dik maakt: Zuiderpershuis staat hierin helaas niet alleen... Bv: Voor 2 weken stond ik nog op de - om dezelfde negatieve adviesredenen- mogelijk laatste editie van het Krokusfestival in Hasselt. Het treft mij in mijn geliefde job, en de toeschouwer in het gevarieerde en prachtige aanbod.

Blijkbaar is wat ik het "Wilders miltvuur" zou kunnen noemen nu ook een pandemie ten zuiden van de Maas aan het veroorzaken... Het merendeel van het publiek zal niks weten of alles negeren voor het te laat is, maar voor ons persoonlijk getroffen pro's uit de sector lijkt me een geconcerteerde en weldoordachte gezamenlijke actie toch wel eerder aangewezen dan als betrekkelijk kleine organisatie alleen te staan roepen.

Maak lawaai, lieve mensen, kabaal!

 


Gast

#11

2012-03-03 03:23

Berouw komt na de zonde. Maar dat is altijd te laat. En wat, beste commissieleden, is dan het alternatief?

Kennen jullie een ander kunstencentrum dat zoveel verschillende culturen aanspreekt en blijft aanspreken, iets waar andere organisaties ondanks hun 'diversiteits'-maatregelen nauwelijks in slagen? Het Zuiderpershuis is niet slechts een Moussem vzw of een 0090 vzw, dat zijn pijlen richt op één enkele cultuur. Het is veel breder. Het kijkt over de muurtjes van de culturen heen en breekt ze open.

Wie doet hen dat na? Wie programmeert zowel Hindoestaanse dans als Iraanse percussie, zowel Beninese sacrale muziek als vette Angolese gitaarriffs? De ene avond een uitverkocht concert van Zita Swoon Group, een eigen creatie, en de andere multicultureel theater?

Van alle jonge Antwerpenaren is meer dan de helft van allochtone afkomst. Je kan dat een bedreiging vinden, omdat je de andere culturen niet begrijpt. Er geen contact mee hebt. Maar de realiteit is: die diversiteit vormt de basis van de toekomst. Als Antwerpenaar, Vlaming, Belg, Europeaan, wereldburger: we leven allemaal samen en inspireren elkaar. En er is geen betere manier om dit via de cultuur nog eens duidelijk te maken. Het leuke is: het is verdomd plezant ook nog.

En toch. Ondanks die diversiteit blijven succesvolle multiculturele ontmoetingsplekken schaars. Het Zuiderpershuis slaagt echter wél in die taak. En zoiets verdient meer dan applaus alleen. Zoiets verdient steun, langs alle kanten. Om te beginnen vanuit de commissie en de minister van Cultuur. Want nogmaals: wie doet hen dat na? Is er een ander wereldculturencentrum van die omvang in Antwerpen? In Vlaanderen? In België?

Berouw komt na de zonde. Ik hoop van harte dat u, commissieleden en minister, van een dergelijk berouw bespaard blijft. Het Zuiderpershuis moet blijven. Het Zuiderpershuis moet blijven! HET ZUIDERPERSHUIS MOET BLIJVEN!


Gast

#12

2012-03-03 10:16

Weer een idee van dat RundsKIEKEN ?

Gast

#13

2012-03-03 13:54

Het Zuiderpershuis MOET blijven... het is een instituut in Vlaanderen (Antwerpen) wat betreft wereldmuziek!!!!!

Gast

#14

2012-03-03 17:15

Veel succes. Groeten uit N9/Eeklo

Gast

#15

2012-03-03 17:37

Het zuiderpershuis heeft al jaren bewezen in "A" haar steentje bij te dragen kwestie "multiculturealiteit"...MOET BLIJVEN bestaan!

Gast

#16

2012-03-03 17:38

Lang leven het Zuiderpershuis !!!!!!!

Gast

#17

2012-03-03 22:01

De mooie locatie samen met de gezellige sfeer zorgen voor onvergetelijke optredens. Ik zou er graag blijven naartoe gaan.

Gast

#18

2012-03-03 23:31

Het Zuiderpershuis is een waardevol podium en industrieel erfgoed, een aanvulling op cultuur die niet mag verdwijnen!

Gast

#19

2012-03-04 02:35

Het is een schande als er niets kan ondernomen worden om dit te verhinderen.Prachtige concerten, debatten,en zoveel andere interessante voorstellingen verdienen ondersteuning om te blijven bestaan.
Waar gaan we naartoe in deze al afgestompte maatschappij.Wij hebben het Zuiderpershuis broodnodig, zodat we kunnen blijven genieten en beroerd worden door tal van mooie, zuivere en origininele muziek binnen zijn eigenheid van cultuur.

Lea Eulaers


Gast

#20

2012-03-04 03:19

Het Zuiderpershuis laten verdwijnen zou niet jammer maar schandalig zijn. Als dat het land is waar wij naartoe willen, dan wil ik daar geen deel van uitmaken!

Gast

#21

2012-03-04 07:30

Het zuiderpershuis is niet de enige club die in benauwdheid gebracht wordt. Indien alleen de centen tellen wordt onze leefgemeenschap een veel te harde wereld voor mensen.
Prondelken

#22 Lieve 'gast' ... in Belsele, tegen Sint-Niklaas, doen we ook ons best op zovele vlakken.

2012-03-04 07:43

#11: -

Lieve 'gast van dit forum' ... in Belsele in 't Ey, dichtbij Sint-Niklaas, doen we ook ons best op zovele vlakken van de nieuwe (folk-wereld ...) cultuurbeleving. 't Ey is samen met het Zuiderpershuis wereldwijd bekend. Inderdaad: wie doet hen dat na?

't Ey in Belsele doet niemand iets na, maar we leggen onze eigen accenten ... krijgen niets dan positieve reacties ... en kregen een negatief advies van de overheid.

 

 


Gast

#23 Re:

2012-03-04 11:26

#20: -

Dan verhuis ik mee!


Gast

#24

2012-03-04 13:10

goe bezig!

Gast

#25

2012-03-04 13:31

Het Zuiderpershuis is een cultureel centrum dat het verdient te blijven verderwerken!