SOS BRUTALISME ... SOS ZWEMBAD OOSTENDE
Neem contact op met de schrijver van de petitie
Re:
Een herbestemming tot ‘een ontmoetings- of cultuurcentrum’ ware fijn maar is pas mogelijk als de centen er zijn.
Of het gebouw blijft eigendom van Stad Oostende en betalen ze maar is dit nog financieel haalbaar als ze ook nog een nieuwe zwemkom wil bouwen en straks ook nog het nabijgelegen ‘beschermd’ Thermael Palace zou moeten renoveren ?
Of het gebouw wordt verkocht aan een geïnteresseerde maar wie zal in huidige tijden zo’n investering aangaan ?
Dit kan erop duiden dat een grondige renovatie voor ‘het zwemmen’ niet a priori mag uitgesloten worden.
Re: Re:
de mooiste herbestemming zou een zwembad zijn. zie trouwens de wedstrijd met een intelligent renovatieprojekt
Re: Re: Re:
Afbraak of Herbestemming ?
Zie de krant De Zeewacht dd 29-04-2016,
blz 20: Zwemkom wordt afgebroken.
blz 21; Groen wil fietspad langs Sportstraat.
blz 23: De uitverkoop van de stad.
De cel Erfgoed heeft dit intelligent renovatie project NIET weerlegt…integendeel.
Straks een ontluisterend verhaal voor de media:
Titel: Afbraak zwemkom als georchestreerd zoenoffer voor het herstel van de Koninklijke wijk.
Omdat dit gebouw een herbestemming verdient, zo kan de architecturale beleving bewaard blijven!
Politiekers, wees niet kortzichtig!!!
gebruik jullie verstand
respecteer de geschiedenis van uw stad.
draag zorg voor de stad van morgen.
het patrimonium is uw partner.
87
Zeer juist. Oostende is immers niet alleen de hoofdstad van de Belle epoque, maar ook de hoofdstad van het modernisme.
Post,kursaal,stadhuis,SEO, zwembad...
van het gebouw en ik de mogelijkheden zie
voor en" nieuwe waardevolle bestemming"
Vroeger ook niet, maar toen was de mentaliteit nog brutaler.
Re:
Een zwemkom technisch verbouwen tot een realistische herbestemming is in wezen niet zo eenvoudig maar maakt deel uit van een grondige studie. Het gebouw telt immers drie bouwlagen. Het is evident dat het niveau +1 (niveau waterspiegel) kan voorzien worden als een polyvalente overdekte ‘open space’. Daarentegen , de invulling voor het ondergelegen niveau is functioneel en financieel niet eenvoudig gelet het groot aantal m².
Uit recente krantartikels blijkt dat ook de politici van Stad Oostende de vele mogelijkheden voor herbestemming bijtreden. De stad geeft echter de prioriteit voor de bouw van een nieuw zwemkom én de renovatie voor het Thermael Hotel met gaanderijen.
In die context is de kostenraming voor een herbestemming een primordiaal sleutelelement voor verdere samenwerking.
Momenteel hebben een aantal architectuurdocenten de petitie tot herbestemming ondertekend. Nuttig ware indien architectuurscholen volgend jaar een aantal studententeams zouden (kunnen) aanduiden voor bv. een financieel haalbare renovatie’ tot culturele‘stadshal’ in relatie tot groenzones, gaanderijen én zeedijk.
Een expositie met concrete plans, afbeeldingen zou ongetwijfeld zowel de politici als de Oostendse bevolking kunnen overtuigen van een herbestemming. Aan de hand van concrete ontwerpen zou bewezen worden dat de betonnen constructie een bijzonder cultureel potentieel aanreikt in tegenstelling tot het geplande ‘banaal’ groenplein.
‘One picture is still more than thousand words’
Re: Re:
Dit is een zeer constructief voorstel en het zou de jonge generatie nog eens kunnen stimuleren om wat meer begaan te zijn met hun eigen stad, want eerlijk is eerlijk, de meeste kuststeden doen bitter weinig om het de jeugd wat gemakkelijker te maken om aan de kust te blijven wonen, ze gaan liever voor het gemakkelijke geld van de rijpere bevolking in plaats van te investeringen te doen waarmee ze de jeugd kunnen helpen, maar dit is nog een volledig andere discussie natuurlijk. Ik zou het alleszins jammer vinden om zo'n monument van een gebouw te zien verdwijnen, dus laat ons hopen dat deze petitie wat ogen kan openen.
Ook binnen, ik ben er eens gaan zwemmen.
Mijn vader zaliger ook, hij meer dan ik.