SOS BRUTALISME ... SOS ZWEMBAD OOSTENDE

Voor een respectvolle, duurzame renovatie en herbestemming van het stedelijk zwembad te Oostende

Foto © Lieve Colruyt

Ondergetekende pleit ervoor de essentie van het gebouwencomplex van het stedelijk zwembad te Oostende (1967-1976), ontworpen door de architecten Paul Felix en Jan Tanghe, te behouden, te renoveren en een duurzame nieuwe functie te geven.

Nu in januari 2016 bleek dat de zwembadfunctie in de toekomst wordt opgeheven, willen wij ervoor pleiten dat de architectuurbeleving onder een andere vorm blijft verder bestaan.

Wij wijzen erop dat het gebouw een kwalitatief voorbeeld is van de ‘brutalistische’ architectuur in Vlaanderen in de jaren 70 en deel uitmaakt van de stedelijke identiteit van Oostende. Het is als dusdanig ook opgenomen op de inventarislijst Onroerend Erfgoed en staat in het Oostends actieplan Bouwkundig Erfgoed vermeld als gebouw met hoge locuswaarde.

We pleiten voor een herbestemming met nieuwe functies waarbij de potenties van de architectuur en de site tot haar volle recht komen.

Het gebouw verdient een constructieve toekomst.

Meer informatie via deze link

Graag vermelding van uw naam bij opmerkingen omtrent deze actie.

Door te ondertekenen, machtig ik Archipel vzw om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.