Opvolger VAR voor zelfstandige musici moet werkbaar zijn!


Gast

#26

2015-12-02 05:54

Een kunstenaar of artiest moet zich met zijn vak bezighouden en niet zo belast worden met administratieve rompslomp. Ze zouden hierbij GEHOLPEN moeten worden door de staatssecretaris ipv GEHINDERD.

Gast

#27

2015-12-02 07:50

Waarom zaken moeilijker maken die makkelijk zijn! Voor mij is de huidige Var prima hanteerbaar.

Gast

#28

2015-12-02 10:49

Zeg nee tegen meer bureaucratie en omslachtige methodes waarvan zelfstandigen de dupe worden!

Gast

#29

2015-12-02 11:00

De administratiedruk zal na afschaffen van de VAR alleen maar toenemen, terwijl de overheid het tegenovergestelde beweert. Er is geen voordeel voor de (cultureel) ondernemers in het nieuwe systeem, het is voornamelijk een methode van de overheid om meer controle te kunnen invoeren ten koste van de praktijk.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2015-12-02 12:35



Gast

#31

2015-12-02 12:47

Omdat de door Wiebes voorgestelde maatregel absoluut onwerkbaar is. Musici moeten niet gedwongen worden om een disproportioneel deel van hun tijd (in relatie tot de tijd besteed aan het musiceren en oefenen) te besteden aan bureaucratische rompslomp.

Gast

#32

2015-12-02 12:49

Voor mij als Artiesten Manager was het invoeren van deze "pest regel" na de belastingherziening van 17 mei 2001 het zoveelste achterlijke beslissing van de regering dat ik de handdoek in de ring gegooid heb.
Bah wat een valse trap in de rug was dit....

Gast

#33

2015-12-02 12:57

Laten we de focus houden waar deze het meest effectief is: muziek bij musici, topsport bij sporters, administratie bij administrateurs... Succes!

Gast

#34

2015-12-02 13:21

Inschrijving KvK, btw nummer, tussen de 30 en 50 optredens per jaar en 88 leerlingen per week op 5 verschillende locaties, en een keurige administratie. Lijkt mij voldoende bewijs voor cultureel ondernemerschap. Ik vond de VAR al overdreven- gezien het bovenstaande en helemaal gezien het feit dat er zoveel fictieve zelfstandigen zijn in andere beroepsgroepen. Om de hardwerkende musici onder ons nu slachtoffer te maken van een falend beleid lijkt me niet terecht!


Gast

#35

2015-12-02 13:23

Meer regels werkt niet. Maakbaarheid van de maatschappij is begrensd.

Gast

#36

2015-12-02 14:00

Gewoon omdat de regering zelf steeds roept dat de regels simpeler moeten.

Gast

#37

2015-12-02 14:16

Na deze zoveelste "valkuil" die de regering bedacht had om artiesten en managers onder uit te halen heb ik de handdoek in de ring gegooid .... en mij uit laten schrijven als inhouding-plichtige werkgever t.a.v. Artiesten. Mislijk makende regeling is dit. Bah...

Gast

#38

2015-12-02 14:58

De var was al onzinnig aangezien je als ondernemer ingeschreven staat bij de kamer van Koophandel, en een B.T.W. nummer bij de belasting.
Dit kost alleen weer meer tijd en geld.

Gast

#39

2015-12-02 17:08

Het wordt kunstenaars steeds moeilijker gemaakt. Waarom?

Gast

#40

2015-12-02 17:41

Op meer administratieve rompslomp staat niemand te wachten en schijnzelfstandigheid komt te weinig voor in de podiumkunsten om deze stap te rechtvaardigen.

Gast

#41

2015-12-02 19:34

Het is al zwaar genoeg om als musicus rond te komen. Er komt veel bij kijken. Dat hoeft niet alleen maar nog ingewikkelder te worden en meer tijd te kosten.
GrijpDieKans ;)

#42 Re:

2015-12-02 20:58

#15: -  

#15: - Dit gezweef geloof je zelf toch niet? Alsjeblieft zeg... creativiteit inzetten om luiheid en desinteresse in het goed georganiseerd zaken doen te promoten. Her zou naar mijn idee een zegen zijn als muzikanten hun zaken eindelijk eens op orde zouden krijgen door afspraken vast te leggen in een contract (dat nota bene voor je wordt opgesteld en niet veel aanpassing behoeft om de essentiële zaken voor elk optreden vast te leggen). Dat scheelt dan misschien weer klachten na afloop van een optreden over doorgaans mondeling gemaakte afspraken die vervolgens niet worden nagekomen. Nee: ik ben geen beroepsmuzikant. Ja: ik ken er velen. Ik denk dat het een zegen is wanneer alle muzikanten verplicht worden om contracten op te stellen en belangrijke zaken vast te leggen. Het is misschien zelfs een mogelijkheid wat te doen aan het probleem dat muzikanten zwaar onderbetaald en uitgebuit worden (wat voor velen ook daadwerkelijk zo is). Als iedereen zijn rechten kent en die goed vastlegt, kun je langzaam maar zeker ook makkelijker opkomen tegen die uitbuiting.

 

 


Gast

#43 Re: Re:

2015-12-02 21:09

#42: GrijpDieKans ;) - Re:  

 Daar gaat het helemaal niet om. Die contracten zeggen alleen wat over de fiscale status. En zijn onnodig extra werk. Veel wordt nu per mail afgesproken. Als daar op gereplied is, is dat ook rechtsgeldig. Dat werkt dus snel, duidelijk en handig. Om terug te moeten naar papieren contracten is waanzin.


Gast

#44

2015-12-02 21:40

De overheid moet ophouden zich te bemoeien met mensen die zichzelf wel redden.

Gast

#45

2015-12-03 00:14

Omdat ik uitvoerend en docerend musicus ben en ik weer terug wil naar de VAR verklaring.

Gast

#46

2015-12-03 01:01

Omdat je als (klein) ondernemer/artiest als paria van de sammenleving wordt behandeld.
GrijpDieKans!

#47 Re: Re: Re:

2015-12-03 07:09

#43: - Re: Re:  

Papieren contracten zijn ook onzin, niemand zegt dat je ze op papier moet bewaren. Het is niet zo moeilijk om het digitaal bij te houden. Een handtekening kun je immers ook via je computer zetten: opgelost.

En het feit dat u afspraken per mail net zo degelijk, omvangrijk en duidelijk vindt als een contract (ten aanzien van uw broodwinning) lijkt mij een duidelijk argument vóór mooie (digitale) standaardcontracten. Ook al zeggen ze in eerste instantie alleen iets over fiscale aangelegenheden: een contract is een contract nietwaar? Dus zegt het alles over uw opdracht, inclusief uw rechten en plichten (als het een beetje zinvol wordt ingericht). Dus heeft u daar wel degelijk iets aan buiten de fiscale aangelegenheden.


Gast

#48

2015-12-03 07:41

Heel goed dat jullie dit doen, Neo-liberale VVD huishouden is niet bevorderlijk voor een zelfstandige musicus. In mijn optiek is het juist om discussie en het debat hierover aan te gaan met ´vader en moeder` de Staat der Nederlanden, Capeau voor het initieren! Hartelijke groet uit Wageningen

Gast

#49

2015-12-03 12:22

Solidariteit

Gast

#50 Re: Re: Re: Re:

2015-12-03 14:10

#47: GrijpDieKans! - Re: Re: Re:  

 Blijft dat me een probleem wordt aangepraat met uw redenering, mijn facturen worden altijd keurig betaald en problemen met de afspraken heb ik ook nooit. Natuurlijk kan je een papiren contract digitaliseren, maar extra werk blijft extra werk. Het doel van dat extra werk ik volkomen onduidelijk en lost een voor mij, en met mij velen, een niet betaand probleem op.