Masterstudent geneeskunde dupe van het nieuwe leenstelsel


Gast

#76

2015-10-17 08:48

Artsen in spe hangt een hogere studieschuld boven het hoofd, zonder uitzicht op een evenredig hoger salaris (zeker in vergelijking met banen in de management- en juridische sectoren).


Gast

#77

2015-10-17 08:52

Ik heb deze petitie ondertekend omdat ik als masterstudent weet hoe belangrijk het kan zijn om een maandelijke financiële bijdrage te krijgen om een lagere studieschuld op te bouwen. Door omstandigheden kon ik niet of minder werken naast mijn studie. Mijn ouders hebben mij ondersteund en voorkomen dat ik een studieschuld heb opgebouwd tot het leenstelsel startte. Als je niet kunt werken naast je opleiding - wat veel studenten moeten doen om uberhaupt te kunnen studeren - wordt het bijna onbetaalbaar om nog geneeskunde te gaan studeren. Met de verminderde baankansen is dit een groot risico. Daarnaast besteden geneeskunde studenten meer tijd aan hun studie dan de gemiddelde student om af te studeren, niet alleen per week maar ook in aantal jaren. Verder is het uiterst belangrijk dat de medische zorg er niet op achteruit gaat wegens financiële redenen. Daarom steun ik deze petitie.


Gast

#78

2015-10-17 09:01

Omdat het toch echt te zot voor woorden is dat er van je wordt verwacht dat je full-time coschappen(=stage dus, alleen dan zonder stagevergoeding) gaat lopen en ook nog eens een bijbaantje moet gaan fixen.

Gast

#79

2015-10-17 09:02

Omdat het nodig is!

Gast

#80

2015-10-17 09:03

Omdat kwaliteit van de gezondheidszorg boven alles gaat. Het gaat later om mensenlevens, en de tijd die ze nu investeren is onevenredig hoog ivm andere studies. Ik heb van dichtbij meegemaakt met welke dilemma's de masterstudenten lopen.
gast

#81

2015-10-17 09:03

Deze aanpak zal op den duur zorgen dat geneeskunde weer een studie voor de rijkeren onder ons wordt. Een hoge studieschuld zal voor toekomstige studenten een reden zijn een andere medische opleiding te kiezen. Daarbij zullen minder afgestudeerde artsen zich kunnen richten op zaken als onwikkelingssamenwerking en vrijwillige beroepen omdat zij en flink aantal jaren bezig zullen zijn met afbetalen. Onverantwoordelijke keuze vanuit de overheid! 


Gast

#82

2015-10-17 09:09

Er wordt belachelijk veel van de huidige geneeskunde student gevraagd. Nu dus ook nog financieel. Laten we zorgen dat er later veel goede dokters komen door ze tijdens de co-schappen te ondersteunen zodat geneeskunde niet alleen toegankelijk wordt voor de rijke studenten, maar juist voor de slimme student. Mvg

Gast

#83

2015-10-17 09:10

Ik val net in de regeling van het vernieuwde leenstelsel en dat zou betekenen dat ik dus degene ben die later de dupe wordt van dit stelsel tijdens de co-schappen.
Dalpie

#84 Dat is het juist!

2015-10-17 09:11

De regering wilt het aantal studenten ook verminderen. Het staat praktisch in het betoog.

"Bovendien maken een verslechterende arbeidsmarkt en dalend aantal opleidings- en werkplekken".

"31% van de huidige geneeskunde studenten met een lagere ouderlijke bijdrage (<€250 per maand) zouden in het nieuwe leenstelsel een andere studie overwegen. Dit tegenover 19% bij studenten met een hogere ouderlijke bijdrage. "

Er zijn simpelweg te veel hoog opgeleiden in dit land. Dit leenstelsel helpt het aantal te verminderen. 


Gast

#85

2015-10-17 09:12

Ik ben ouder van geneeskundestudent.

Gast

#86

2015-10-17 09:14

Omdat het leenstelsel een vorm van rechtsongelijkheid tot gevolg heeft voor studenten geneeskunde. Dit was in het vorige leenstelsel al het geval, omdat zij toen tijdens Co.- schappen ook geen bijbaan konden hebben, maar wordt door het huidige stelsel versterkt.

Gast

#87

2015-10-17 09:16

Bij bijna alle studies ontvang je stagevergoeding, en dan maak je minder uren en heb je minder verantwoordelijkheden dan bij geneeskunde. Dit moet beloont worden en zeker nu studiefinanciering geen gift meer is. Als je straks klaar bent met de opleiding heb je een enorme schuld wat het moeilijk maakt om een huis te kopen, dus als dit beperkt kan worden door de laatste 2 jaar van de studie stage vergoeding te krijgen zou dat al een heel stuk helpen.

Gast

#88

2015-10-17 09:16

Ik doe technische geneeskunde waarvoor precies hetzelfde verhaal geldt. Het tweede en derde jaar bestaat volledig uit stages in het ziekenhuis (40 uur per week). Het is dan ook onmogelijk om iets van een bijverdienste ernaast te doen naast deze, minstens net zo zware stageweken.


Gast

#89

2015-10-17 09:17

Het betreft mij als masterstudent geneeskunde ook en ik ben het er helemaal mee eens.

Gast

#90

2015-10-17 09:17

Ik vind dat je best wat mag verdienen als je werkt.

Gast

#91

2015-10-17 09:23

Ook geneeskunde studenten moeten normaal kunnen leven tijdens deze fulltime stage van 2 jaar, met en zonder financiele steun van de ouders.

Gast

#92

2015-10-17 09:24

Omdat een bijbaan geen optie is voor co-schappers.

Gast

#93

2015-10-17 09:24

Omdat ik van mening ben dat studenten recht hebben op een stage vergoeding tijdens de coschappen. Zij kunnen hiernaast namelijk geen baan onderhouden.

Gast

#94

2015-10-17 09:34

Ik persoonlijk vind de gevraagde vergoeding te laag. Co-assistenten zouden een normale stagevergoeding moeten krijgen. Deze kan vergelijkbaar zijn met een MBO werk leer traject. De insteek is namelijk bijna gelijk. In de huidige situatie levert de Co-assistent namelijk geld op voor ziekenhuizen. Hoewel deze dat ontkennen is evident dat zij productie draaien. Afdelingen die geen Co-assistent hebben klagen over de werkdruk.

Gast

#95

2015-10-17 09:37

Ik werk in het ziekenhuis en zie hoe met name de coassistent hard moet werken voor niks eigenlijk. Ze worden overal voor "gebruikt" en er wordt wellicht zelfs misbruik gemaakt van hun enthousiasme om te leren. Ik ben voor een tegemoetkoming in de kosten in die jaren.

Gast

#96

2015-10-17 09:37

Ik ondersteun dit van harte ,, deze studenten zijn juist zo gemotiveerd , geneeskunde is heel belangrijk voor iedereen en mijn nichtje is masterstudent geneeskunde !

Gast

#97

2015-10-17 09:41

Voor mijn huisgenoten

Gast

#98

2015-10-17 09:42

Mijn dochter is fanatiek geneeskundestudent, en ik zou het haar en haar studiegenoten dan ook onwijs gunnen eerlijk behandelt te worden.

Gast

#99

2015-10-17 09:43

Ik maak me zorgen over hoe ik mezelf tijdens mijn master geneeskunde ga onderhouden. Ik heb net mijn eerste coschap van bachelorjaar 3 gelopen en het is niet mogelijk om daar een bijbaantje naast te hebben dat genoeg geld oplevert om van rond te komen.

Gast

#100

2015-10-17 09:45

Versterken van positie geneeskunde master studenten. Studeren mag niet voor een elite worden