Masterstudent geneeskunde dupe van het nieuwe leenstelsel
Neem contact op met de schrijver van de petitie
Ik heb deze petitie ondertekend omdat ik als masterstudent weet hoe belangrijk het kan zijn om een maandelijke financiële bijdrage te krijgen om een lagere studieschuld op te bouwen. Door omstandigheden kon ik niet of minder werken naast mijn studie. Mijn ouders hebben mij ondersteund en voorkomen dat ik een studieschuld heb opgebouwd tot het leenstelsel startte. Als je niet kunt werken naast je opleiding - wat veel studenten moeten doen om uberhaupt te kunnen studeren - wordt het bijna onbetaalbaar om nog geneeskunde te gaan studeren. Met de verminderde baankansen is dit een groot risico. Daarnaast besteden geneeskunde studenten meer tijd aan hun studie dan de gemiddelde student om af te studeren, niet alleen per week maar ook in aantal jaren. Verder is het uiterst belangrijk dat de medische zorg er niet op achteruit gaat wegens financiële redenen. Daarom steun ik deze petitie.
Deze aanpak zal op den duur zorgen dat geneeskunde weer een studie voor de rijkeren onder ons wordt. Een hoge studieschuld zal voor toekomstige studenten een reden zijn een andere medische opleiding te kiezen. Daarbij zullen minder afgestudeerde artsen zich kunnen richten op zaken als onwikkelingssamenwerking en vrijwillige beroepen omdat zij en flink aantal jaren bezig zullen zijn met afbetalen. Onverantwoordelijke keuze vanuit de overheid!
Dat is het juist!
De regering wilt het aantal studenten ook verminderen. Het staat praktisch in het betoog.
"Bovendien maken een verslechterende arbeidsmarkt en dalend aantal opleidings- en werkplekken".
"31% van de huidige geneeskunde studenten met een lagere ouderlijke bijdrage (<€250 per maand) zouden in het nieuwe leenstelsel een andere studie overwegen. Dit tegenover 19% bij studenten met een hogere ouderlijke bijdrage. "
Er zijn simpelweg te veel hoog opgeleiden in dit land. Dit leenstelsel helpt het aantal te verminderen.
Ik doe technische geneeskunde waarvoor precies hetzelfde verhaal geldt. Het tweede en derde jaar bestaat volledig uit stages in het ziekenhuis (40 uur per week). Het is dan ook onmogelijk om iets van een bijverdienste ernaast te doen naast deze, minstens net zo zware stageweken.
| This discussion has been closed. |
Artsen in spe hangt een hogere studieschuld boven het hoofd, zonder uitzicht op een evenredig hoger salaris (zeker in vergelijking met banen in de management- en juridische sectoren).