Steun de voetbalfusie in Dedemsvaart

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Steun de voetbalfusie in Dedemsvaart.

gast

2015-01-13 23:06

In aanvulling op het stukje van JeugdDedemsvaart, wat mij opvalt is, dat het bestuur een eigen plan trekt zonder in overleg te gaan met de leden. Volgens mij wordt een bestuur gekozen door de leden! Dus als bestuurslid heb je de leden nodig om gekozen te worden eenmaal in het bestuur laat je hun dus vallen als een baksteen. Als vereniging maak je samen keuzes, en wordt je als lid niet monddood gemaakt. Bij SCD worden leden wel geraadpleegd. Ik weet wat mij nu te doen staat. 

Hans Heering

#52 Re:

2015-01-14 09:04

#51: gast -  

Ook weer anoniem. Jammer. 

Gast

#53 Re:

2015-01-14 13:44

Stop

#54 Freddy van Dijk

2015-01-17 20:54

Pfffffffffffff jongens toch stop met deze onzin en ga gewoon een gesprek aan en verwijder die petitie die alleen maar onrust zaait en dat komt mede door de anonieme meldingen. Dus stop.

Gast

2015-02-01 17:49

Iedereen moet naar jvc dedemsvaart ☺☺
René van der Steeg

#56 Samenkomen sv Dedemsvaart en SCD '83

2015-03-03 14:37

Beste sv Dedemsvaart en SCD ' 83 leden,

Na een fantastische periode bij SV Dedemsvaart (van C-jeud tot het 2 seizoenen in het 1e) ben ik begin jaren 80 om studieredenen uit Dedemsvaart vertrokken. Inmiddels woon ik al weer flink wat jaartjes in de regio en heb ik weer een aardig zicht op op het regionale (top-)amateurvoetbal. Via de sv Dedemsvaart site - die ik regelmatig bekijk om de prestaties van het 1e te volgen - las ik over dit initiatief. Ik heb een tijdje nagedacht of ik een bijdrage aan deze discussie zou leveren en heb nu besloten dit toch maar te doen. Waarschijnlijk denkt u: "waar bemoeit hij zich mee", dan alvast mijn excuses voor mijn bemoeizucht. Doe er mee wat u wilt. Het is goed bedoeld.

Eerlijk gezegd heb ik de afspitsing van de zaterdagafdeling nooit goed begrepen. Het weer samenkomen (misschien een mooier woord dan fuseren) in één vereniging lijkt mij om veel redenen erg verstandig. Door mijn lange afwezigheid uit Dedemsvaart kan ik denk ik met wat meer afstand naar een eventuele hereniging van SV Dedemsvaart en SCD '83 kijken. Onderstaand wil ik met name een bijdrage leveren aan de discussies rondom de speeldag van het prestatie-elftal.

Discussies over de speeldag voor het prestatie-elftal lijken minder relevant wanneer je kijkt naar doellen als continuiteit en vergroten van saamhorigheidsgevoel binnen D'vaart. Kijk je echter naar het sportieve aspect en formuleer je als doelstelling dat het niveau van de senioren zo dicht mogelijk bij dat van de junioren moet komen te liggen - m.a.w.: 1e klasse of hoofdklasse - dan is de speeldag zeer relevant.

Helemaal als je een goede doorstroming van jeugd naar senioren nastreeft. De ervaring leert dat het erg lastig is om jeugdleden die niet direct in aanmerking komen voor het eerste team snel afhaken. Op zondagochtend om 09.00 uur uit spelen in Mariënberg (of was het -heem?), Borne of Assen is voor veel jongeren een weinig aantrekkelijke propositie. Kortom, hoe hoger je als (zondag-)club komt te spelen, hoe groter de kans dat jeugdspelers afhaken of dat de goeden onder hen voor een kleine vergoeding al snel overstappen naar 3e en 4e klassers in de buurt.

Zondaghoofdklassers kunnen het niveau over het algemeen genomen alleen handhaven d.m.v. een hoog spelersbudget. Nog meer dan dat dit bij zaterdagclubs het geval is. Wil men ook nog een 2e elftal hebben dat op niveau speelt (reserve 1e of hoofdklasse) dan is een nog hoger budget nodig. Een ander model is een hoofklassewaardige selectie van 15-16 spelers, een tweede elftal dat laag speelt en eigenlijk niet of nauwelijks als reservoir voor het eertse kan dienen en dan maar hopen op weinihg schorsingen en blessures. In Meppel hebben we met de hoofdklassers Alcides en MSC van beide modellen een goed voorbeeld. Beide clubs hebben trouwens succes met hun model. Het kan dus wel, maar ook wordt het voor beide met het seizoen lastiger om het succes te continueren.

Beide clubs hebben sinds kort dan ook weer één of meer zaterdagteams. Nog niet op prestatieniveau, maar nadrukkelijk wel bedoeld om spelers die van junioren naar senioren over stappen - en voor wie bijna zonder uitzondering geen plaats is in de eerste selectie - voor de club te behouden. v.v. Hoogeveen heeft al wel een zaterdag 1 op prestatieniveau en bij fusies tussen zaterdag- en zondagclubs in de regio wordt bijna zonder uitzondering gekozen voor zaterdag als speeldag voor de senioren pretatieteams. 

Kortom, de toekomst van het (top-)amateurvoetbal ligt m.i. zonder twijfel op zaterdag. Dat is iets waar het bestuur van SV Dedemsvaart ook los van eventuele hereniging met "de zaterdag" zich denk ik eens over zou moeten/kunnen beraden.

Welke keuze er ook wordt gemaakt, zaterdag of zondag, alles is beter dan zaterdag en zondag. Deze optie ben ik een paar keer tegengekomen in deze discussie. De kool en de geit sparen, leidt zelden tot iets goeds.

Overigens moeten de initiatiefnemers zich bewust zijn dat 1e klasse of hoofdklasse voetbal zonder spelers van buiten niet mogelijk is. Dit lukt zelfs in (jeugd-)ledenaantallen grote clubs als Quick '20, OJC Rosmalen, Be Quick 1898 of HSC'21 niet. Ook al spelen de jeugdteams van deze clubs bijna zonder uitzondering op hoofdklasse- of divisieniveau. Even terug naar Meppel, in het 1e van zowel MSC als Alcides zijn nauwelijks spelers terug te vinden die daar ook in de B1 of A1 hebben gespeeld. Terwijl bij beide clubs van F1 tot A1 bijna zonder uitzondering hoofklasse spelen.

Als ik tot slot dan toch nog iets over het tenue zou mogen zeggen, dan is dat dit. Als het ooit zover komt, kies a.u.b. voor een tenue met een traditionele voetbaluitstraling. Bijvoorbeeld een gestreept shirt in de kleuren blauw-wit, rood-zwart, zwart-wit o.i.d. en combineer dat dan met een effen broek en kousen van de donkerste kleur. Kies a.u.b. niet voor een saai eenkleurig tenue en zeker geen blauw. Helemaal wit, dat kan nog, maar zeker geen effen blauw. 

Met vriendelijk groet,

René van der Steeg

Meppel

Gast

#57 fusie

2015-03-29 23:08

Los van de sportieve prestatie, is het toch veel efficienter en practischer om 1 vereniging te hebben op hetzelfde terrein. Kijk nou eens wat een oude troep er op de boekweit staat, met alle respect voor de SCD kantine. Samen sta je sterk. Laat al die oude leden nou eens afscheid nemen van wat ze zelf misschien wel optimaal vinden, maar voor de buitenwacht volledig onbegrijpelijk is. Dat is niet besturen, dat versturen. 

Gast

2015-09-06 07:31

Sportief en sociaal gezien kan een vereniging de voetballiefhebbers van Dedemsvaart beter maken dan twee verenigingen.