De Zelfstandigenaftrek Moet Blijven

Volgens het FD van 6 augustus hebben VVD en PvdA het voornemen de zelfstandigenaftrek in de inkomstenbelasting af te schaffen of flink te beperken. Ook wordt gesproken over de optie de zelfstandigenaftrek te laten bestaan, maar een ‘zzp-belasting’ in te voeren, wat voor een grote groep ondernemers op hetzelfde neerkomt.

Wij roepen de regering op dit voornemen te laten varen. De zelfstandigenaftrek is ingevoerd om ondernemers te compenseren voor allerlei kosten die een werknemer nu eenmaal niet heeft. Denk bijvoorbeeld aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering, om maar een grote post te noemen.

Bovendien is de zelfstandigenaftrek, samen met de startersaftrek, de meest effectieve en efficiënte manier om ondernemerschap te stimuleren. Het afschaffen is derhalve de meest effectieve en efficiënte manier om het ondernemerschap in Nederland tegen te gaan. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?

Als er oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van de regeling, bijvoorbeeld door werkgevers die hun personeel ontslaan om ze als ‘zelfstandigen’ weer terug te huren, dan moet dat worden tegengegaan. Maar misbruik van het badwater zou geen reden mogen zijn om het kind ook maar weg te gooien.

De zelfstandigenaftrek moet blijven.

Annedien Hoen
Zelfstandige sinds 2001