De witte vlinder

Lieve mens,

U kent misschien het schoolgebouwtje dat vroeger door freinetschool ‘De Pit’ werd gebruikt, aan het Beukenplein 1 te Webbekom-Diest. Op dit moment is er een bouwaanvraag ingediend om daar 50 appartementen te bouwen.

Wij willen deze bouwaanvraag echter tegenhouden omdat we het gebouwtje verder willen gebruiken om een nieuwe buurtschool op te richten, genaamd ‘de witte vlinder’.

Daarom zijn we bezig met een petitie om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen voor onze nieuwe school en tegen het verloren gaan van een belangrijk – en groen – buurtcentrum.

Ons idee is een centrum uit te bouwen voor thuisonderwijs, dat wil zeggen: een plaats waar kinderen en ouders gestimuleerd worden om de belangrijkste leerprocessen zelf en onder de beste omstandigheden – thuis – in handen te nemen. Een kennis- en ervaringscentrum waar ouders en kinderen terecht kunnen om te wennen aan de basisprincipes van dit – voor Vlaanderen relatief nieuw en onbekend – onderwijssysteem.

U weet wellicht niet dat zowel de slaagcijfers als de tevredenheidscijfers in het thuisonderwijs hoger liggen dan in het geïnstitutionaliseerd onderwijs. Zowel ouders als kinderen getuigen van een hogere tevredenheid, een lagere werkdruk en een hogere prestatiegraad wanneer zij – mits ondersteuning en feedback – het onderwijs thuis en in eigen beheer kunnen organiseren.

Daarom durven wij ook vragen om uw steun.

Als u ons wil helpen om ons project te verwezenlijken, kunt u dat doen door deze petitie te ondertekenen.

U kan ons voor meer informatie ook steeds bereiken op het nummer 0483/578456 of via dewittevlinderschool@gmail.com.