COVID19: WAKE UP Belgium !

We zijn zeer kleine, kleine of middelgrote ondernemingen, maar we maken deel uit van de zeer grote groep ondernemingen van dit land dat vandaag niet de woorden weet te vinden om ons gerust te stellen, noch de maatregelen weet te treffen om ons te steunen.

Wat moeten we denken van de politieke machthebbers die door hun handelen de onrust alleen maar groter maken en ons oproepen normaal te blijven functioneren? Oh, maakt u zich geen zorgen, de Belgen zullen geen burgerlijke chaos aan het politieke vacuüm toevoegen. En ja, ze zullen zich verenigen en zullen weten hoe te handelen. Maar wie allemaal, en voor hoe lang?

Wij, micro-ondernemingen en kleine en middelgrote ondernemingen pikken de schandelijke verlamming van de afgelopen dagen niet. Terwijl al onze Europese buren zich weten te verenigen achter regeringen en Welvaartsstaten die de ernst van de situatie hebben weten inschatten. We constateren dat we aan onszelf zijn overgeleverd. In Duitsland, de Verenigde Staten, Frankrijk... kan het bedrijfsleven rekenen op een ongekende steun. Op 16 maart verklaarde Emmanuel Macron nog dat er geen enkel failliet zal worden uitgesproken, dat tot nader bericht geen lasten worden afgedragen, dat de Franse overheid 300 miljard euro op tafel legt om als garant op te treden tegenover de banken en zo alle ondernemingen, zelfs de kleinste, in staat te stellen leningen af te sluiten. Elders in de wereld hebben de staatslieden eveneens het heft in handen genomen en vergelijkbare maatregelen getroffen. Maar voor ons geldt de cultuur van de Belgische uitzondering! Sociale lasten, huren, energierekeningen… dat zijn de andere virussen die zich verspreiden en ons zullen aantasten. En als de overheidsinstanties niet reageren, zal deze financiële pandemie zeer snel de ademnood van het economisch hart van dit land veroorzaken. Kasmiddelen of reserves om deze situatie het hoofd te bieden hebben we maar weinig, niet of binnenkort niet meer.   Het is eenvoudigweg onaanvaardbaar de autoriteiten te horen zeggen dat we de juiste beslissingen zullen weten te nemen. Het is volmaakt ondraaglijk te horen zeggen “veel sterkte, hè”.

Wie zijn wij? Heel eenvoudig, zo’n beetje iedereen: Belgen die (over)leven in de werkelijke wereld. Ter herinnering, België telt ca. 80 KMO voor 1.000 inwoners, waarvan het merendeel (97 %) micro-ondernemingen zijn met 0 tot 9 werknemers in dienst.

Wat wij vragen? Ondersteunende handelingen en maatregelen die recht doen aan de ernst van de crisis.

Wat wij hopen? Een ontwaken. Wake-up Belgium!"

Door te ondertekenen, machtig ik wake up Belgium group om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.